RECENSIE: Red Zone Cuba - Visitors from another World

Red Zone Cuba – Visitors From Another World
2008-05-10 De garage-trash-surf-rock&roll band Red Zone Cuba is lekker bezig. Zo verzorgden ze zopas nog een aantal keer het voorprogramma voor Mad Sin en zijn ze met Visitors From Another World inmiddels aan hun derde EP toe; een vol overgave ingespeeld schijfje dat af en toe nogal clichématig overkomt, hier en daar een beetje uit de bocht vliegt en soms wat fragmentarisch aandoet, maar bij vlagen ook best wel lekker is.

De onder meer aan Peter Pan Speedrock, Motorhead, Dick Dale en Muddy Waters schatplichtige en ook aan b-film regisseurs als Jack Hill, Ed Wood en Russ Meyer refererende band levert met ‘Killersurf’, ‘Cock Sucking Blues’ en ‘Leave It All Behind’ drie vuige, kort maar krachtige recht-toe-recht-aan beuknummers af waarvan vooral de eerste twee er in hun pretentieloosheid in gaan als zoete koek. Ook het drekkige deltablues nummer ‘Roll On’ is beslist effectief, maar origineel is anders.

De overige twee nummers op deze EP flirten vooral met surf en psychobilly. Het van samples, orgel en theremin voorziene instrumentale surfrock nummer ‘Visitors From Another World’ is best lekker, maar komt na de knallende opener ‘Killersurf’ simpelweg niet helemaal goed tot zijn recht en haalt de continuïteit een beetje uit het geheel. Afsluiter ‘King Of The Underground’ is vocaal dan weer niet echt denderend en met z’n dikke zes minuten eigenlijk ook iets te langdradig.

Hoe dan ook, Visitors From Another World is zeker geen slechte EP, maar overrompeld als geheel evenmin. Daarvoor zijn de songs gewoon nog iets te veel losse eilandjes die ‘slechts’ zijn opgebouwd uit allerlei leuke gimmicks en referenties. Maar dat is, geheel in de b-film mentaliteit, natuurlijk ook een beetje de bedoeling geweest.
Recensent:Cyrille Bloemers Artiest:Red Zone Cuba Label:Hell Yeah Records
No Turning Back – Stronger

No Turning Back - StrongerSamen met Dirk Miers en Alan Douches nam de Brabantse hardcore band No...