RECENSIE: N*E*R*D* - Seeing Sounds

N*E*R*D – Seeing Sounds
2008-07-09 De bewierrookte groep N*E*R*D, bestaande uit de Neptunes (Pharell Williams en Chad Hugo) en Shae Haley heeft hun derde album uitgebracht. Hun debuut In search of... en met name de klapper van een single ‘Lapdance’ was een regelrechte klassieker en heeft veel deuren voor met name het producers duo de Neptunes geopend. Het tweede album Fly or diedeed veel minder stof opwaaien en bevatte eigenlijk alleen ‘She want’s to move’ als echt interessant nummer. In de enkele jaren hebben de Neptunes voor zo ongeveer iedereen wel een nummer geproduceerd wat resulteerde in een absolute overdosis van hun karakteristieke sound. Na een in mijn ogen wat minder prominente periode hebben ze nu hun derde album onder de naam N*E*R*D uitgebracht.

Met het album Seeing Sounds weten ze gelukkig weer een andere weg te bewandelen. De titel van de cd refereert naar een neurologisch fenomeen waarbij mensen geluiden kunnen waarnemen als kleuren. Dit uitgangspunt wordt in de intro van het eerste nummer nog even expliciet duidelijk gemaakt. Het fenomeen is een fantastisch gegeven om een diepgaande cd mee te maken, maar dat gebeurt zeerzeker niet. Het kopje “alternatieve hiphop” of nog erger “rock” wat N*E*R*D vaak mee krijgt is in ieder geval redelijk misplaatst, tenzij popmuziek tegenwoordig de alternatieve vorm van hiphop is. Dit is echter niet iets om wakker van te liggen, niet alles hoeft nou eenmaal in hokjes in te delen te zijn. De popmuziek van N*E*R*D is namelijk erg lekker en omvat een veelheid aan soorten stijlen. Zo komen ze met de harde scratches, staccato stemmen en de drukke beat van ‘Everyone Nose’ lekker dicht in de buurt van de oldschool hiphop. Het nummer ‘Windows’ wat erop volgt is weer een rock nummer. Door de vervormde stem doet het aanstekelijke nummer ‘Spaz’ dan weer erg denken aan de Beastie Boys en het nummer ‘Happy’ heeft weer een vleugje Beatles. Het geheel ligt daardoor al bij de eerste keer luisteren bekend in de oren is vormt een aardige mix. Het is dan ook een aardige vervanger voor radio, want op het laatste medium heb je een reëlere kans om slechte nummers voorgeschoteld te krijgen. Slechte nummers zijn er namelijk niet echt op deze cd. Alles kabbelt lekker door en de poppy tunes liggen lekker in het gehoor.

Seeing Sounds laat zien dat de mannen van N*E*R*D een plekje verdiend hebben in de eregalerij van de huidige popmuziek. Ze blijken niet alleen een grote verscheidenheid van muziekstijlen te kennen, maar ze ook nog zodanig te beheersen dat ze er een mooie pop cd mee kunnen creëren. Het niet meegeven van een eigen sound vormt echter ook het grote manco van deze cd: Hij had door willekeurig wie gemaakt kunnen zijn.
Recensent:Willem Swinkels Artiest:N*E*R*D* Label:Startracks
Weezer – Weezer

Weezer - WeezerIn 1994 debuteert Weezer met een titelloos album, dat vanwege de blauwe...