RECENSIE: C-Mon & Kypski - The Complete Jazz Compilation

C-Mon & Kypski - Jazz Compilatie
2008-09-05 Een kleine twee jaar geleden ontving ik Where The Wild Things Are (hier staat de recensie) van het Utrechtse C-Mon & Kypski. In deze recensie voorspelde ik min of meer de doorbraak en ja, ze zijn doorgebroken en ja, mijn voorspelling was een veilige, maar het mag toch even vermeld worden. Deze zomer kwam een dvd van ze uit en nu een jazz-compilatie met een verrassende titel: The Complete Jazz Compilation. Debuut album Vinyl Voodoo uit 2002 was al een jazz-album en op deze compilatie vinden we dan ook een aantal nummers terug.

The Complete Jazz Compilation bevat dertien nummers en als het album slechts de eerste negen nummers bevat had, hadden C-Mon & Kypski een vijf-sterren album op hun naam staan. De cover ‘Make My Day’ ft. Wouter Hamel is op zichzelf dan wel minder dan het origineel met Pete Philly, op dit album past deze versie erg goed. ‘Giants of Jazz’ is wat mij betreft één van de beste jazz-nummers die ik ken, ‘Both Worlds’, ‘Mood Mode’ en ‘Ode to Rhodes’ zijn allen afkomstig van Vinyl Voodoo en zijn prachtig. ‘Black Mountain / Green Rainbow’ is afkomstig van Static Traveller uit 2004 en klinkt als Moby op z’n best; Experimenteel en toch toegankelijk. Uiteraard ontbreekt Benjamin Herman niet op deze compilatie. De New Cool Collective-frontman werkt samen met C-Mon & Kypski op ‘Spirits High’, welke op Where The Wild Things Are uit 2006 staat. ‘Welcome to Vegas’ klinkt heerlijk relaxed en bevat een groot aantal (film?)samples. En zo deinen we rustig verder, alsof het één uur ’s nachts is en we met goed gezelschap wat elitaire, alcohol-houdende drankjes aan het nuttigen zijn.

Zoals gezegd, de eerste negen nummers zijn echt fantastisch. Je zakt langzaam weg en geniet van de fraaie klanken die C-Mon & Kypski ons bedienen. En dan is er ineens ‘Musik’ met Senna. Senna wordt omschreven als een ‘krachtige dame’ en past simpelweg niet in de mood waar we zojuist heen geleid zijn. Geen enkel probleem met Senna an sich, maar op deze compilatie gooit ze roet in het eten. ‘Beggars for Sun’ met Benny Sings is als apart nummer niet eens zo onaardig, maar maakt dit album zeker niet sterker. Gelukkig dat The Proov er met ‘Off Track’ nog een hitsige jazz-hiphop-track tegenaan mag knallen. De tevredenheid keert terug en dat blijft zo, met ‘Chocolat’ als afsluiter.

Alsof je op school een proefwerk maakt met dertien vragen en er elf gewoon perfect weet in te vullen en bij twee vragen geen idéé hebt wat de leraar er mee bedoelt. Zo voelt The Complete Jazz Compilation een beetje aan. Dat levert natuurlijk wel een zeer ruime voldoende op.
Recensent:Steven van Beek Artiest:C-Mon & Kypski Label:Jammm Brand Entertainment
The Verve – Forth

The Verve - ForthEén van de meest besproken reünies van de afgelopen paar jaar was toch zeker...