RECENSIE: Those Dancing Days - In our space hero suits

Those Dancing Days - In Our Space Hero Suits
2008-10-26 Those Dancing Days komt uit Zweden en bestaat uit vijf vrouwen. De zangeres van het geheel is Linnea Jönsson. Haar zang kenmerkt zich door een buitengewoon sterke urban-achtige manier van zingen met veel redelijke uithalen en een zangstijl met veel soul. Ook een extra toegevoegde hammond voegt een extra retro laag aan de muziek toe. De achtergrond van deze twee elementen lijkt daarentegen veel meer indie, wat gezamenlijk resulteert in een originele mix.

Maar wie is toch die Linnea? Wie zit er achter deze stem?
Zoals we in de clips van de band kunnen zien is ze een roodharige krullebol van ergens voor in de twintig met waarschijnlijk een hele hoop fans die speciaal voor haar komen. De rest verbleekt een beetje bij haar.

Dan de cd: Als soort van toeter luiden de toetsen en het drumstel het eerste poprocknummer ‘Knights in Mountain Fox Jackets’ in. Het aanstekelijke refrein, dat zo op MTV deel uit had kunnen maken van een popnummer komt alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Linnea met een stem die zo bij een soul-zangeres had kunnen horen. Op ‘I Know Where You Live’ horen we iets meer van de Hammond en komt Linnea’s stem nog meer tot zijn recht, mogelijk ook dankzij de extra achtergrondstemmen en het uptempo karakter van het nummer. ‘Run Run’ is wat grootser en heeft wat meer echo’s, maar wederom is het Linnea die als heldin tevoorschijn komt in de muziek.

Toch moet gezegd worden dat na het beluisteren van alle nummers op In Our Space Hero Suits je net iets teveel van hetzelfde hebt gekregen. De stralende Linnea heeft veel in haar mars, maar aangezien de nummers uiteindelijk toch niet enorm veel van elkaar verschillen kan zelfs zij de aandacht van de luisteraar niet kluisteren aan de gehele cd. Wel slaagt Those Dancing Days er in een frisse mix van verschillende stijlen neer te zetten en kan de band enorm groeien, al was het maar dankzij de krullebol van Linnea.
Recensent:Erik Oudman Artiest:Those Dancing Days Label:Wichita Recordings LTD / V2
Amon Amarth – Twilight Of The Thunder God

Amon Amarth - Twilight of te Thunder GodDeath metal is helemaal niet zo dood als het klinkt. Het Zweedse Amon Amarth...