RECENSIE: Apehanger - Apehanger

Apehanger – Apehanger
2008-12-07 Het uit Roelofarendsveen afkomstige Apehanger maakt naar eigen zeggen bluesrock in de overdrive. Ze bestaan eigenlijk nog niet eens zo heel lang. In 2006 opgericht en via een in 2007 uit gebrachte demo kwamen de heren in 2008 opnieuw in de studio terecht, ditmaal voor een heuse debuut cd. Het resultaat is puur op basis van het hoesje alvast goed te noemen. Een wel zeer toepasselijk logo siert de verder sober witte hoes, een smaakvolle combinatie voor de liefhebber.

Een snelle blik op de mediaspeler leert dat de heren zich er niet makkelijk van af hebben gemaakt. Gemiddeld genomen duren de nummers zo’n vijf minuten, en dat is nogal wat voor een debuut cd. Het past echter ook wel bij het genre, de lange instrumentale stukken. Helaas gaan de nummers, onbedoeld of niet, nogal eens gebukt onder tempowisselingen. Daarnaast is de productie ook niet helemaal je van het. Lang niet slecht, maar het riekt nog teveel naar demo kwaliteit, terwijl dat in principe niet nodig is.

Een leuke vondst is de overgang van ‘Shootin’ naar ‘Takedown’: de stervende gitaarnoot van het eerste nummer vormt de introductie van de laatstgenoemde. Het is tevens het kortste nummer van de cd, maar de band bewijst er tevens mee dat ze al die minuten eigenlijk niet hebben. Het laatste nummer is echter ruim negen minuten lang, alsof de band prompt spijt had van dat ‘korte’ intermezzo. Kortom, best goed te pruimen dit debuut, maar misschien de volgende keer wat meer geld in de studio uitgeven, en niet bij art director.
Recensent:Nick Augusteijn Artiest:Apehanger Label:Eigen Beheer
Levellers – Letters From The Underground

The Levellers - Letters from the UndergroundHet is wel lekker overzichtelijk bij The Levellers , je weet wat je kunt...