RECENSIE: The Covenant - Welcome to the Real World

The Covenant - Welcome to the Real World
2008-12-25 The Covenant, niet te verwarren met Covenant, is een oldskool hardrock band met indie invloeden uit Amsterdam, van meer dan 20 jaar oud. Als we kijken naar de discografie van de band, zien we dat de afgelopen tien jaar niks gebeurd is, maar dat voor die tijd twee volwaardige albums, twee EPs en een live-cd werden uitgegeven. Maar, op de site stopt de geschiedenis dan gedenkwaardig in 1999. Wat er gebeurd is met de band blijft verder een raadsel.

Waar de band vroeger om bekend stond in de underground, was een zompige rock met invloeden van Danzig en The Cult en lange uithalen. Deze nieuwe cd gaat eigenlijk door waar ze haar fans tien jaar geleden achterliet. Opener 'Real World' en 'Roses' zijn bijvoorbeeld twee nummers die de oude rockmentaliteit weer helemaal terug weten te brengen. Te horen is dat de band de nodige ervaring heeft, helaas wordt dit weer enigszins de kop ingedrukt door een vlakke productie. Sommige nummers, zoals bijvoorbeeld ‘Living Alone’, zijn hier een goed voorbeeld van.

Ook zijn er ook wat nieuwere dingetjes die de band probeert op dit album, bijvoorbeeld het ballad/ rustige nummer ‘So Easy’ met achtergrondzang, hoge stemmetjes en een hele rustige opbouw. Een van deze probeersels levert verreweg het beste resultaat op: ‘Sue me’, ondersteund door vrouwelijke vocalen van Carmelita Morgenstond en een klassieke opener. Een mooi, rustig rocknummer, dat waarschijnlijk live nog een stuk beter klinkt.

En dat is waarschijnlijk wel de bottom-line. The Covenant klinkt beter live. De scherpe randjes komen toch niet helemaal door op deze cd en het eindresultaat is daarom niet per se een cd die ik heel vaak wil gaan draaien. Wel fijn dat de band weer terug is.
Recensent:Erik Oudman Artiest:The Covenant Label:It\'s All Happening
Cynic – Traced In Air

Cynic - Traced in AirWonderen bestaan nog! Niemand had verwacht dat het Amerikaanse Cynic nog...