RECENSIE: Tenement Kids - We've all been Down

Tenement Kids – We’ve All Been Down
2008-12-30 De heren van de Tenement Kids zijn vooral bekend in de punk en hardcorescene. Zo kennen we onder andere zanger/gitarist Gijs Wilbrink van zijn drumwerk bij A Step Apart. Na de debuutplaat Doves uit 2007, zet de band met de plaat We’ve All Been Down de volgende stap. De formatie uit Utrecht denkt niet in hokjes en zoekt muzikale invloeden in verschillende richtingen. Zo hebben ze zich onder andere laten inspireren door southern rock en grunge. Het grote voorbeeld is echter Hot Water Music.

Het eerste nummer op de plaat is ‘The Question’s Alwasy Easier (Than The Pain)’. De toon is gezet met een lekker gitaarriffje en de sfeervolle rauwe stem van Gijs. In flink tempo gaat de plaat verder met ‘Let it Rain, Let it Roar’. De plaat heeft een donker geluid en met name bij de wat tragere nummer als ‘Soul’ en ‘Healthy Skeptic’, is het nog een hele kluif om er een beetje positief door te komen.

Op andere momenten krijg je echter een trap voor je achterste en rockt het stevig door. Dan vliegen er ook een aantal hele fijne solo’s om je oren. Ook de tweede stem van bassist Tim is echt van toegevoegde waarde. Nummers als ‘Sliding Down’, ‘Quit Playing Them Strings’ en ‘Come Waiting’ zijn stuk voor stuk oprechte rocksongs.

De band zet vol overgave een melodieuze en rauwe plaat neer. Rock zoals we eigenlijk niet van Nederlandse bodem gewend zijn. Zoals de titel van de plaat al doet vermoeden, is de sound van de plaat niet echt vrolijk. Dit in combinatie met de specifieke sound van de band en met name zanger Gijs, zorgt ervoor dat er af en toe een beetje verveling in de plaat sluipt. De band is volwassen aan het worden en is het punkrockgenre al lang ontgroeid, gokje wagen bij de mainstream?
Recensent:Rogier Bennink Artiest:Tenement Kids Label:Funtime Records
Peter Habets – Peter Habets

Peter Habets - Peter HabetsDe in Utrecht woonachtige Peter Habets is geen nieuwkomer in het...