RECENSIE: Wardruna - Gap Var Ginnunga

Wardruna – Gap Var Ginnunga
2009-04-03 Het einde van de winter nadert. De lente met zijn kleurrijke bloemen, de zon die alles verlicht en verwarmt komt nu weer terug. Niet het eerste jaargetijde waar je aan denkt als je over een project waar mensen als Kvitrafn (ex- Gorgoroth, ex- Sagh, ) en Gaahl (Gorgoroth) aan mee werken. En nee, Wardruna schrijft ook al geen muziek die bedoeld is voor Jetix.

Metal, Folk, Ambient, Tribal, Pagan, Post- rock... een overkoepelend genre is onvindbaar. Als je naar de voorgaande bands kijkt waar Kvitrafn, die de band begon in 2007, zou je black- metal denken. Maar niets is minder waar. Het heeft zijn pagan/folk trekjes. Dit komt het meest naar voren in het type instrumenten. Zo wordt er gebruik gemaakt van fluiten, verschillende hoorns en een lier, een eeuwenoud instrument. Maar Wardruna verlegt graag grenzen, er is ook gekozen om minder traditionele manieren te gebruiken om muziek te maken. Als voorbeeld hebben ze het stromen van water, het gooien van stenen en het branden van vuur. Als klap op de vuurpijl heeft het opnameproces deels in een grot plaatsgevonden. Hierdoor ademt de muziek een enorm goede atmosfeer die je in een vochtig Scandinavisch bos doet wanen. Het is het product van Kvitrafn die jarenlang ruïnes en de mythische en spirituele geschiedenis van Noorwegen heeft gestudeerd. Hij maakt zijn muziek om deze pagan geschiedenis te doen herleven.

De twaalf nummers die op Gap Var Ginnunga staan, vormen heel mooi een geheel. Het is heel gaaf te horen hoe de nummers een geheel vormen. Dit maakt het luisteren van het gehele album heel prettig, omdat het lijkt dat de muziek nooit onderbroken wordt.

Het is niet in een hokje te stoppen, vergelijken is zinloos. Als er naar de leden wordt gekeken zou het black- metal moeten zijn. Gaahl bijvoorbeeld, de frontman van de band waar Kvitrafn ook in speelt, het controversiële Gorgoroth, komt ook af en toe langs. Maar het project bewijst heel goed een grimmige sfeer neer te zetten, wat de black- metal fans zeker zullen gaan waarderen. Of ze eraan kunnen wennen dat het een rustige muziekstijl is, ik weet het niet. Wat wel zeker is, is dat dit gewoon een geweldige plaat is met een fenomenale sfeer.
Recensent:Willem Schutte Artiest:Wardruna Label:Indie Recordings
Q-tip – The renaissance

Q-Tip - The Renaissance Q-Tip heeft zijn credits als frontman van A Tribe Called Quest al lang...