RECENSIE: Throw the Fight - In Pursuit of Tomorrow

Throw The Fight – In Pursuit of Tomorrow
2009-01-28 In elke school zijn er wel een paar - noem ze fashion, noem ze raar, noem ze emo, het zal waarschijnlijk de doelgroep van Throw The Fight zijn. Zoals vele andere bands in het genre, hebben ze de ambitie om te rocken. Het is ook geen wonder dat de band uit het land van Obama komt; De Verenigde Staten en dan uit Minneapolis om precies te zijn. De band heeft reeds een EP uitgebracht die goed genoeg was voor het label Cordless Recordings. Op ditzelfde label komt ook hun debut- album In Pursuit of Tomorrow uit.

Naar eigen zeggen heeft de band rock 'n roll hoog in het vaandel staan en de vergelijking met het Canadese Blessed By A Broken Heart lijkt dan snel gemaakt. Maar schijn bedriegt – op dit album staat bijna 40 minuten met emocore/metalcore in de trant van Bullet For My Valentine/Escape The Fate, zelfs een beetje Atreyu komt terug in de sound. Dat er voor deze harde genres flink wat aandacht is, bewijzen de uitverkochte shows van Bring Me The Horizon en Parkway Drive wel. Maar Throw The Fight brengt het anders, er wordt minder gebruik gemaakt van de grunt en er zijn overduidelijk minder lange zware breakdowns. Het lijkt, vooral door het gebruik van cleane zang, veel op Escape The Fate. Een band die ook een ietwat rock 'n roll -image heeft.

Muzikaal stelt het weinig voor. Throw The Fight wil zich ook profileren als een band voor een breed publiek, dit is goed gelukt door de vele nummers met een hoog meezing gehalte. Neem bijvoorbeeld de semi- ballad 'It's For Your'. Maar het is niet allemaal zacht, het nummer 'Vital Signs' heeft aardig wat beukwerk en in het nummer 'Stop Yourself' komt een leuke rock 'n roll solo langs.

Toch mist slaat het de plank mis in de kader van originaliteit. Er is niets nieuws onder de zon. Maar omdat het zo enorm catchy is, is het voor te stellen dat veel mensen dit absoluut kunnen waarderen. Wellicht zal dit een grote hype worden, de kern- ingrediënten zijn in ieder geval aanwezig!
Recensent:Willem Schutte Artiest:Throw the Fight Label:Ada Global
Kathy Mattea – Coal

Kathy Mattea - CoalNoeste arbeid heeft altijd al tot de verbeelding gesproken bij muzikanten....