RECENSIE: Swing Out Sister - Beautiful Mess / Live In Tokyo

Swing Out Sister – Beautiful Mess / Live In Tokyo
2009-01-25 Schaam je niet als je niet weet wie Swing Out Sister is. Deze popgroep brak eind jaren tachtig door met het controversiële ‘Breakout’. Oorspronkelijk bestond de band uit een trio, echter verruilde één van de bandleden Swing Out Sister om met Frank Zappa samen te werken. Het overgebleven tweestel liet het er niet bij zitten en timmerde vrolijk verder aan de weg en met succes. Inmiddels is het duo toe aan haar zeventiende langspeler, waar als cadeautje Live In Tokyo is bijgevoegd.

De titel van het nieuwe album is Beautiful Mess, simpelweg vernoemd naar één van de tracks. Wat gelijk opvalt is dat er afstand is genomen van het poppy imago. De muziekstijl is nu te vergelijken met een rustige versie van Koop, of kortweg gezegd acid jazz. ‘My State Of Mind’ is heerlijk om op weg te dromen, of zet ‘I’d Be Happy’ op voor iets meer uptempo. Zangeres Corinne Drewery, die oorspronkelijk als modeontwerper haar carrière begon, heeft nog steeds een prettige stem om naar te luisteren, iets waar haar hedendaagse collega’s nog wat van kunnen leren.

Vernieuwend is Beautiful Mess niet, toch valt op de uitvoering niks af te dingen. De nummers steken goed in elkaar en zijn een streling voor het oor. Op Live In Tokyo horen we de band tijdens een optreden in de Japanse hoofdstad in 2005. Er wordt een scala aan oude en nieuwe tracks gespeeld, ondersteund door een goede live band. Alsof de band zich voor de hele wereld moet bewijzen wordt alles uit de kast getrokken. Prachtige muziek en vocalen, die Corinne live ook goed weet neer te zetten, overtuigen je als luisteraar dat Swing Out Sister gewoon een goede band is.

Waarom Live In Tokyo bij de release van Beautiful Mess is gestopt is niet helemaal duidelijk, wat wel duidelijk is, is dat Swing Out Sister een geweldige band is. De feelgoodvibe die over het hele album zijn schaduw werpt zorgt ervoor dat je wegdommelt in een zee van rust en vrolijkheid, geweldig.
Recensent:Kees de Jong Artiest:Swing Out Sister Label:Edel
Dan Auerbach – Keep It Hid

Dan Auerbach - Keep it Hid Dan Auerbach is een van de twee breinen achter The Black Keys. Meer...