RECENSIE: Various - Rock 'N Rolla Outta Controlla

rocknrollouttacontrolla
2004-10-06 In oktober en november 2004 zal de Rock 'N Rolla Outta Controlla tour zo'n 12 zalen in Nederland aan doen. Wiseguy, 69 Charger, the Stilletos, Black Rodeo en the Lulabelles zullen hun uiterste best doen het rock 'n roll evangelie te verspreiden. Ter gelegenheid van deze tour brengt het Rotterdamse Stardumb Records, vooral bekend van the Apers, een verzamel-cd uit waarvoor elk van de vijh bands drie niet eerder uitgebrachte nummers heeft geleverd.

De cd begint met de sleazerock van Wiseguy. De nummers passen zoals we gewend zijn van Wiseguy in de hardrock traditie van the Rolling Stones (waarvan ook 'Brown Sugar' gecoverd wordt). De nummers zijn smerig maar melodieus, en de refreintjes zijn pakkend. Het enige minpuntje is het slecht geacteerde ruzie-stuk in het voor de rest erg goede nummer 'Gasoline'.

Na Wiseguy is het de beurt aan de garagerockers van 69 Charger. Niet overal even strak, maar rock 'n rollend als een motherfucker. In een sneltreinvaart denderen de drie nummers voorbij.

The Stilletos rocken met hun minimale line-up minstens zo hard als de andere bands. De op het eerste gehoor rammelende garagerock is superstrak en staat als een huis. Het is duidelijk waarom ze geen bassist hebben: welke bassist kan deze mannen bijhouden?
De Collywobbles van Black Rodeo laten horen dat ze hun voormalige zanger niet nodig hebben. Hun wijdbeense rock staat als een huis, met vieze solo's en macho-koortjes.

Een vreemde eend in de bijt op deze cd zijn the Lulabelles. Na al de harde rock van de eerste 4 bands krijgen we nu drie poppunknummers die na al het stoere rock 'n roll geweld vooral wat zeurderig overkomen. Waar the Lulabelles begonnen zijn als vrij punkrock bandje, maken ze nu standaard poppunk, met zelfs wat skatepunk invloeden. Het accent van de zangeres is ietwat te Nederlands, maar de productie is in orde. Waar de cd zo rockend begon met Wiseguy, zo tam eindigt het.

Al met al een prima cd, die voor 12 euro zeker de moeite waard is voor elke punk- en garagerock liefhebber. De cd had wat afwisselender kunnen klinken. De nummers van elke band staan direct achter elkaar. De shuffle knop is echter zo gevonden. De Rock 'N Rolla verzamelaar klinkt al prima, dus als de tour bij je in de buurt komt, zou ik er zeker heen gaan!
Recensent:Peter Eijk Artiest:Various Label:Stardumb Records
facetomorrow-closeryouget

Face Tomorrow - The Closer You GetDeze mannen uit Rotterdam hebben eigenlijk geen introductie meer nodig. De...