RECENSIE: Headmode - Headmode

Headmode – Headmode
2009-03-30 Headmode is een rocktrio uit het Zeeuwse Zierikzee. In 2004 brengt de band de EP Reservoir uit en vijf jaar later is het tijd voor dit titelloze langspeeldebuut. Het album verschijnt in eigen beheer, maar de band heeft voor het mixen en masteren wel Pieter Kloos weten te strikken. Deze werkte eerder voor onder andere Motorpsycho en Peter Pan Speedrock en hij heeft ervoor gezorgd dat Headmode lekker los klinkt. Het geluid is verzorgd, maar toch rauw en nergens glad of overgeproduceerd.

Ook muzikaal gezien is Headmode op dit debuutalbum vrij goed bezig. De band maakt stevige gitaarrock die bij vlagen behoorlijk melodieus is. Sommige nummers worden bovendien opgeluisterd door leuke koortjes. Vooral het eerste gedeelte van het album is sterk. Nummers als ‘Memories’, ‘The Hen And The Cat’ en ‘Bear The Burden’ zijn gewoon erg goed en het hoogtepunt is ‘My Sweetness’, een behoorlijk stevig nummer waar toch een heerlijke melodie in zit. Ook ‘Unfold’ is door de leuke koortjes een erg sterk nummer.

Bij de zevende track, ‘Tag Along’ gaat het echter mis. De stevige gitaren zijn opeens weg en vervangen door een piano die bespeeld wordt door Marcel van As (onder andere Copark). Het levert een nummer op met een beetje jazzy inslag dat absoluut niet bij de rest van het materiaal past. Hierna volgen nog drie gitaarnummers, maar het komt niet meer helemaal goed. Vooral het vrij hoekige, een beetje aan Alice In Chains refererende ‘Dirty Face’ is niet zo sterk. Afsluiter ‘The Deal’ is dan wel weer een lekker uptempo nummer met mooie koortjes, maar haalt het toch net niet bij de tracks op de eerste helft van het album.

Al met al is het debuut van Headmode een behoorlijk sterke plaat, maar dit komt vooral door de eerste zes tracks.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:Headmode Label:Eigen Beheer
Chris Joss - Sticks