RECENSIE: Van Morrison - Astral Weeks - Live at the Hollywood Bowl

Van Morrison  – Astral Weeks, Live at Hollywood Bowl
2009-03-27 In november vorig jaar bracht Van Morrison nog een keer zijn album Astral Weeks ten gehore in de Hollywood Bowl. Nu is dit prachtige concert op cd verschenen en binnenkort mogen we de DVD hiervan verwachten. Hoewel Astral Weeks nooit een commercieel succes is geworden, is de plaat toch een van de betere en de meest persoonlijke van Van Morrison. De live versie is nog beter geworden.

Vanaf het eerste nummer ‘I Believe I’ve Transcended’ komt Van binnen neuriën met zijn hypnotiserende stem. Het nummer weet gelijk de sfeer van de hele cd te pakken, mooie relaxte nummers door het samenspel tussen Van zijn stem en een hele keur aan soms verrassende instrumenten. De cd pakt je vervolgens beet om je pas na 10 nummers weer verbaasd los te laten.

Naast de normale playlist van Astral Weeks is ook gekozen voor enkele bonustracks en de afsluiter ‘Common One’ is misschien nog wel het mooiste nummer van de cd. Het nummer opent met een Van Morrison die tegen een achtergrondzanger inzingt, gevolgd door een Van Morrison die tegen een saxofoon inzingt, gevolgd door een emotionele uitbarsting. Waarna het nummer ook weer met hetzelfde gemak weer in de relaxte sfeer van het begin beland.

Maar over mooie nummers op de cd praten doet het album eigenlijk te kort. Er staan geen goede of slechte nummers op, de plaat is een lang nummer geworden welke het allesbehalve verdient om in stukjes geknipt te worden. Het fantastische samenspel tussen Van Morrison en de muzikanten zorgt ervoor dat je op een droomvlucht wordt meegenomen door de meest persoonlijke nummers van Van om vervolgens weer zacht te landen. Je krijgt als luisteraar ook sterk het idee dat Van Morrison zelfs nog meer geniet van het ten gehore brengen van de nummers. Het is raar maar waar, maar op de hoes van Astral Weeks, live at Hollywood Bowl is er zelfs een glimlach waar te nemen op het gezicht van de legende.
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:Van Morrison Label:Listen to the Lion Records
Starsailor – All The Plans

Starsailor - All the PlansIn 2001 breekt Starsailor in ons land door met de hit ‘Alcoholic’,...