RECENSIE: 21 Eyes Of Ruby - Conquer the World pt. 4

Conquer the World pt. 4 – 21 Eyes of Ruby
2009-05-04 Het is anno 2009, de tijd van mp3’s en downloads ,een uitstervende soort; een langspeler van een Nederlandse band, professioneel artwork en een maar liefst negentien pagina’s tellend boekwerk. Tot zover is bescheidenheid de band 21 Eyes of Ruby vreemd, getuige ook de albumtitel Conquer the World pt. 4. Dat vraagt om een kritisch oor, maar afgaande op hun biografie nemen ze een dergelijke uitdaging maar wat graag aan.

Ondanks dat de eerste klanken nog klinken als de vrij gangbare poppunk in de stijl van Funeral for a Friend, ontvouwt het arrangement zich al snel tot een meer complexe compositie. En dat gaat het trio met achteloos gemak af. Daarbij valt de uitstekende instrument beheersing van zanger/gitarist Antoine, drummer Martijn en bassist Alex op, luister vooral naar de track ‘Red Label Society’. De opnamekwaliteit is eveneens prima. Lekker veel body en zeer verzorgde productie. Overigens komt de zangstem van zanger Antione beter tot z'n recht als hij flink uithaalt en met power zingt.

Aangezien de band een groot deel van haar biografie aan het elf (!)minuten durende epos ‘Yessyana’ wijdt, stijgt de spanning bij ondergetekende. Want ondanks dat er niets op de eerste drie nummers af te dingen valt, blijft de klap in het gezicht uit. De band omschrijft het proces dat ik doorloop als “een lat die eerst nog met de muis speelt alvorens hem op te eten”. En verdraaid, daar is geen woord van gelogen. Alsof de band door de duivel op de hielen wordt gezeten, maar weigert te vluchten, zo klinkt het. Overigens niet de gehele elf minuten lang. Nee, de band combineert het beste van Tool en The Mars Volta, zonder daarbij in kopiëren te vervallen. Op sommige momenten lijken ze het zichzelf wat te lastig te maken, maar daar redden ze zich even snel weer uit.

Een eerste rustpunt, voor zover daar sprake van kan zijn, is het nummer ‘Mama’s Heart’. Maar vergis je niet, na een kleine vier minuten trekt de band weer flink van leer. Het korte intermezzo ‘Afterglow’ past het predikaat rustpunt beter, maar laat dit nu net de opmaat vormen tot ‘Aganetha’. Een bijzondere spanningsboog van zes minuten. Dat de koek nog lang niet op is, bewijst de band met het negen minuten durende slotnummer ‘Nightmare’s Over’. Valt er dan helemaal niets op het vierde deel van de Conquer The World serie op te merken? Weinig, hooguit dat de teksten grammaticaal niet altijd even correct zijn, maar het zij de band vergeven. Want het is een geschenk voor de Nederlandse alternatieve rockscene.

Eerdere recensies van 21 Eyes of Ruby:
-04-09-2007: Conquer the World pt 2 & 3.
Recensent:Nick Augusteijn Artiest:21 Eyes Of Ruby Label:Summer Kimono Records