RECENSIE: Papa Roach - Metamorphosis

Papa Roach - Metamorphis
2009-04-21 Het album Infest betekende in het jaar 2000 voor de Californische band Papa Roach de wereldwijde doorbraak. Voornamelijk de eerste single ‘Last Resort’ is tot op heden nog steeds het bekendste en wellicht meest succesvolle nummer van deze rockband. Metamorphis is inmiddels het vijfde album van deze band en zet traditioneel de voorspelbare lijn door die we in de albums hiervoor ook hebben kunnen horen.

Was Papa Roach met het album Infest nog te labelen als nu-metal, moet de band het nu doen met de benaming mainstream modern rock. De eerste single/videoclip van dit album ‘Lifeline’ is hier meteen een mooi voorbeeld van. Het zijn veelal nummers met een hoog radio gehalte.

Metamorphis begint met een marcherend intro, dat langzaam de spanning opbouwt en de eerste song ‘Change or Die’ inleidt. Een pittig nummer trouwens, dat luisteraars eventjes op het verkeerde been zet want het lijkt eventjes alsof Papa Roach terug is gegaan naar de roots. Terug naar het geluid van Infest. Schijn bedriegt, want met ‘Hollywood Whore’ stellen Jacoby en co al snel orde op zaken. Niet geheel verrassend staat dit zelfde nummer ook vermeld op de voorkant van de hoes, samen met de eerder genoemde eerste single ‘Lifeline’.

Dat Metamorphis stikt van de radiovriendelijke tracks is wederom geen verrassing. Met een bepaalde status en een contract bij een major label moet je de hitlijsten halen. Gelukkig weet Papa Roach met enkele tracks Metamorphis toch nog tot een redelijk album te maken. Een van deze tracks is ‘Into The Light’. Een nummer waar in, net als bij ‘Change or Die’, heel even de remmen los gaan.

Het is alleen jammer dat het bij slechts een enkel nummer blijft, want ‘Nights Of Love’, ‘Carry Me’ en ‘Had Enough’ zijn slechts enkele voorbeelden van de ingetogen kant van Papa Roach. Een kant die behoorlijk de overhand heeft op Metamorphis.

Metamorphis is geen slecht album, maar echt knallen doet Papa Roach al jaren niet meer. Terwijl je toch met de looks van de heren best wat meer mag verwachten.

Eerdere recensies van Papa Roach:
- 14-11-2006: The Paramour Sessions.