RECENSIE: Pet Shop Boys - Yes, Pet Shop Boys

Pet Shop Boys - Yes
2009-05-01 De Pet Shop Boys. Op de een of andere manier worden ze toch nog vaak gezien als een van die popdinosaurussen die zo succesvol waren in de jaren ’80. En in hun geval denk je dan gelijk aan oude hits als ‘West End Girls’, ‘Suburbia’, ‘What Have I Done To Deserve This’ en ‘Go West’. Niet helemaal terecht, want de twee heren hebben de afgelopen jaren ook regelmatig van zich laten horen. Of dat dan was met eigen werk, een samenwerking met Robbie Williams of met een remix voor bijvoorbeeld The Killers doet er dan even niet toe. Met Yes zijn ze inmiddels alweer aan hun negende album toe.

Direct bij de eerste tonen van het album weet je dat je naar de nieuwe Pet Shop Boys zit te luisteren. En dat is misschien wel het geheim van het succes van het Britse duo. Zij hebben namelijk een zeer eigen sound die echt geen millimeter veranderd is sinds hun beginperiode. En de vrij zweverige zang van Neil Tennant blijft ook altijd zeer herkenbaar.

Yes zelf klinkt niet alleen heel herkenbaar, maar ook bijzonder geinspireerd. Zo is single en openingssong ‘Love Etc.’ voorzien van een ijzersterk refrein waarmee alleen de Pet Shop Boys weg lijken te kunnen komen. Het is moeilijk om je bij deze potentiële hit niet aan een zonnig strand te wanen. En dat geldt voor meerdere tracks op dit album. Een betere voorbereiding op de zomer kun je je bijna niet wensen. Een aantal tracks zal het van de zomer dan ook erg goed doen op de dansvloeren. Goed voorbeeld is ‘More Than A Dream’, dat opbouwt naar een mooie climax. Je ziet de dansvloeren bij wijze van spreken al volstromen.

De Pet Shop Boys zijn met Yes dus weer helemaal terug. Het is misschien geen verrassend album geworden, maar ze leveren wel een prima soundtrack voor de zomer van 2009 af.
Recensent:Chris Dietzel Artiest:Pet Shop Boys Label:Parlophone
VETO – Crushing Digits