RECENSIE: Lucky Fonz III - A Family Like Yours

Lucky Fonz III– A Family Like Yours
2009-05-08 Een rijzende ster in het zo dunbevolkte gebied van interessante en originele Nederlandse singer/songwriters. Lucky Fonz III heeft die status vanuit het niets bereikt. Op geheel eigen wijze bouwt hij aan zijn eigen status. Volkomen authentiek, als troubadour alleen met gitaar of piano stond hij al op zowat alle Nederlandse podia, inclusief dat van Lowlands. Ook is hij een graag geziene gast in het buitenland, Australië, Canada, Zuid-Afrika, Amerika, hij wond ze allemaal om zijn vingers. Zijn scherp observerende en melancholische teksten, in combinatie met minimale begeleiding gaf hem de status van folkartiest, maar dat is een stigma waar Lucky Fonz van af wil, zo blijkt uit zijn derde album A Family Like Yours. Dit album is opvallend in zijn diverse benadering, baart weer opzien door de constant hoge kwaliteit en onderschrijft het schrijftalent van Lucky Fonz eens te meer.

Om vooral niet te eentonig te blijven en ook vanwege de drang naar vernieuwing ging Lucky Fonz voor A Family Like Yours werken met Rutger Hoedemakers, bekend als About. A Family Like Yours is daardoor vooral minder lofi geworden en er worden wat meer toeters en bellen toegevoegd. 'Leave Your Body' en 'My Daughter' zijn nog typische Lucky Fonz songs oude stijl. Een bijna overslaande en net niet vals zingende stem, begeleid met alleen piano of gitaar. Opener 'Summer Day' gaf dan al blijk van een wat bredere benadering, Lucky Fonz die bijna croonend een klassiek klinkend popliedje brengt. Lucky is ook beter gaan zingen, zonder al te veel eigenzinnigheid te verliezen en dat is eigenlijk wat de hele plaat laat horen. Een volgende nieuwe stap in de carrière van Lucky Fonz III, maar wel een stap waarbij hij trouw blijft aan zijn authenticiteit.

Een stempel valt er nauwelijks te plakken op deze derde plaat. Soms nijgt het richting sixtiespop, zoals in 'Station Wagon'. 'The World Wants You To Stay' is dan weer een hypernerveus liedje gebouwd rondom een snel repeterende enkele aanslag op de piano. Lucky Fonz op zijn vreemdst. 'The Mermaid' is een uiterst vrolijk opzwepend country nummer. 'Asylum' is meer een experimentele elektronische track, waarbij About lustig aan de knopjes heeft mogen draaien. Lucky Fonz wil zich duidelijk hoorbaar niet meer vastpinnen op één genre, hij houdt zijn vizier wijd open en verwerkt allerlei invloeden in zijn songs. Op A Family Like Yours pakt dat goed uit, omdat de songs en zeker ook de teksten nog altijd prima in orde zijn. Enige aanmerking is dat A Family Like Yours nog geen geheel is en dat het soms hinkt op twee gedachten. De oude vertrouwde folk wil hij nog niet helemaal loslaten (en dat is maar goed ook), maar de experimenteerdrift zorgt toch ook voor wat vervreemdende elementen op deze plaat.

Eerdere recensies van Lucky Fonz III:
- 21-11-2007: Life is Short.
Recensent:Rob Mestrom Artiest:Lucky Fonz III Label:Pias