RECENSIE: Yeah Yeah Yeahs - It's Blitz

Yeah Yeah Yeahs - It's Blitz
2009-05-18 Van rammelige gitaarmuziek naar electropop. Erg nieuw is het niet meer, leuk en verfrissend daarentegen wel. Waar Bloc Party eerder lichtelijk de mist in ging door de post-punk overboord te gooien en over te stappen op elektronische muziek gaat het Yeah Yeah Yeahs een stuk beter af. De band rond de vrouw die charisma uitgevonden lijkt te hebben levert met de nieuwe plaat It's Blitz een vernieuwend geluid aan zonder de plank mis te slaan.

Opener 'Zero' voelt eigenlijk meteen vertrouwd aan. Zelfs de stem van Karen O, barst uit elkaar van charisma en seksualiteit. Dit in combinatie met een lekkere laag elektro zorgt voor een klassieker in de electropop. Nu al ja. Opvolger 'Heads Willl Roll' sluit hier prima op aan. Niet te moeilijke teksten gecombineerd met verfrissende instrumentalen. Precies de verfrissing die de band nodig had om niet langzamerhand ten onder te gaan. Hoewel het misschien eigenlijk niet uitmaakt wat en waaroverheen Karen zingt, verliefd worden we er toch wel op.

Dat elektronische popmuziek niet altijd simpel hoeft te zijn komt naar voren in 'Skeletons', dat bijna epische proporties aanneemt. Langzaam naar een climax toewerkende elektronica afgewisseld met op de juiste moment geplaatste geplaagde zang. Voor de verstokte fan van het "oude" geluid valt er in principe ook weinig te klagen. Karen O heeft geen enkele moeite om de synthesizers helemaal Yeah Yeah Yeahs te laten klinken. 'Shame and Fortune' klinkt ondanks de synths zelfs lekker ouderwets, ook niet verkeerd natuurlijk.

Het enige dat Yeah Yeah Yeahs verweten mag worden op deze plaat is dat het iets te veel, te soft klinkt. Waar 'Skeletons' nog een verrassende en uitmuntend nummer is begint dat kunstje bij 'Runaway' en 'Little Shadow' al een beetje te vervelen. Karen is toch op haar best al ze zingt alsof ze de liefde ter plekke met de microfoon bedrijft. Dat rauwe, losbandige randje raakt er zo af en toe een beetje af.

It's Blitz mag ondanks de misstapjes naar de tragere nummers nog steeds een meer dan geslaagd experiment genoemd worden. Dankzij de vele uitschieters tot nog toe één van de beste soundtracks voor aankomende zomer. In menig club zullen nummers als 'Zero' dan ook niet van de setlist af te gummen zijn. Terwijl de ene naar de andere band faliekant de mist ingaat met het gedwongen wisselen van stijl slagen Karen O. en companen met vlag en wimpel in hun nieuwe genre. En ondanks dat het roer omgegooid is, klinkt It's Blitz nu al als een echte Yeah Yeah Yeahs plaat. Dat is pas klasse.

Eerdere recensies van Yeah Yeah Yeah's:
- 03-05-2006: Show Your Bones;
- 19-09-2007: Is Is.