RECENSIE: The Aggrolites - IV

The Aggrolites – IV
2009-06-13 Het lukt The Aggrolites al een aardige tijd om heerlijke zomerse reggae te maken. Met hun compleet eigen sound, welke het best te omschrijven is als een mengelmoes van reggae, funk en soul, weten ze de “standaard” reggae melodietjes naar een net wat hoger niveau te tillen. Inmiddels is het voor deze mannen alweer tijd voor het vierde album, welke vol inspiratie IV genoemd is.

Vanaf het moment dat het jankende orgeltje op ‘Firecracker’ je boxen uit knalt weet je weer waarom de Aggrolites zo vet zijn. Als deze track ook nog eens opgevolgd wordt door ‘What a complex’, een nummer waar Toots & The Maytals zich ook zeker op thuis gevoeld hadden, weet je zeker dat dit album een van de favorieten van de komende zomer gaat worden.

Maar ook op dit album weten de Aggrolites weer te verrassen, met een basis van steeldrum weten ze met ‘Brother Jacob’ een fantastische gospel reggae te maken. Tussen al deze stampende nummers door laten The Aggrolites ook een paar keer horen dat de echte ballads hen ook prima af gaan. ‘Tear that falls’ is typisch zo’n nummer waarbij de problemen van de zanger je uit de grond van je hart gaan ontroeren. Daarnaast is het een van de weinige nummers waarbij er niet door meerdere mensen tegelijk gezongen wordt en ook dat is na goed twaalf nummers wel eens aangenaam.

Met IV hebben de Aggrolites weer een heerlijke plaat afgeleverd gevuld met ook voor mindere reggae fan heerlijke nummers. Zelf omschrijven ze hun mengvorm als “Dirty Reggae” , maar eigenlijk maken de Aggrolites gewoon relaxte zomerliedjes en nog verrekte goede ook. Als koper heb je met een op enkele seconden na tachtig minuten durende cd in ieder geval waar voor je geld, en er zijn zeker enkele festivals waar dankzij de Aggrolites de temperatuur weer een paar graden gaat stijgen!

Eerdere recensies van The Aggrolites:
- 28-06-2007: Reggae Hit L.A..
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:The Aggrolites Label:Hellcat / Epitaph