RECENSIE: Riverside (PL) - Anno Domini High Definition

Riverside – Anno Domini High Defintion
2009-06-23 Heel ongemerkt is het Poolse Riverside een grote naam geworden in het progrock wereldje. De band is volgens de weg der geleidelijkheid per album een stukje populairder geworden en zal dat met haar vierde album Anno Domini High Defintion alleen nog maar vergroten.

Het nieuwste werkstuk is op een aantal punten wel duidelijk anders dan de voorgaande albums. Voorganger Rapid Eye Movement was al een overgangsalbum, maar nu gaat Riverside helemaal los. Het drie kwartier durende schijfje bevat vijf songs waarvan er twee ruim boven de tien minuten klokken. Dit is al een kleine aanwijzing dat de toch al complexe muziek van de vriendelijke Polen nog wat ingewikkelder is geworden, waarbij de songstructuren echter nooit uit het oog worden verloren. Het verschil zit hem vooral in de instrumentinkleuring. Rustig voortkabbelende nummers waarbij de stem van Mariusz Duda en akoestische gitaar het beeld bepalen zijn op ADHD (leuke metafoor voor de muziek van de band) niet te vinden. Riverside zoekt het nog meer in de progmetal en schurkt muzikaal tegen bands als Porcupine Tree en Opeth aan. Die laatste invloed is vooral hoorbaar in het begin van ‘Hybrid Times’.

Dat ook de toetsen een greep naar de macht aan het doen zijn is overduidelijk; nog nooit was Michal Lapaj zo inventief. Werkelijk alles wordt uit de kast getrokken, dikke toetsengordijnen worden afgewisseld met geluiden van een Hammond orgel of bijna klassiek pianospel in opener ‘Hyperactive’. Het gitaarwerk van Piotr Gruzinski is ook weer adembenemend al gebruikt hij nu veel meer vette metal riffs. De liefhebber hoeft niet te vrezen; de sfeervolle solo’s zijn ook nu weer ruimschoots van de partij. De uiterste belangrijke rol van drummer Piotr Kozieradski mag niet vergeten worden, want het is absoluut niet eenvoudig om dit soort muziek strak te houden. De man toont wederom aan bij de beste drummers ter wereld te horen. In de teksten geeft Mariusz Duda aan niet gediend te zijn van onze consumptie maatschappij; een soort rat race om er maar vooral bij te kunnen horen met je nieuwe telefoontje of auto. Natuurlijk wordt zijn rustige stem weer regelmatig afgewisseld met de kenmerkende oerbrullen vol wanhoop terwijl hij zijn knorrende bas weer als vanouds geselt.

Het album laat zich het best in zijn geheel beluisteren en elk van de vijf songs is een hoogtepunt, waarbij het ruim elf minuten durende ‘Hybrid Times’ er nog net bovenuit steekt. Alle essentiële punten van Riverside komen in dit nummer aan bod. Met deze plaat is de band definitief gepromoveerd tot de eredivisie van de progrock. Het enige beletsel om geen vijf sterren uit te delen, is het feit dat het niet ondenkbaar is dat de band in de toekomst een nog beter album uit haar hoge hoed gaat toveren. Zonder twijfel de beste progrock release tot nu toe in 2009.

Eerdere recensies van Riverside:
- 03-10-2007: Rapid Eye Movement.
Recensent:Jan Didden Artiest:Riverside (PL) Label:SPV