RECENSIE: Madison Violet - No Fool for Trying

Madison Violet – No Fool For Trying
2009-07-21 De spil van Madison Violet is het duo Brenley MacEachern en Lisa MacIsaac. Twee goed uitziende dames, die hiervoor als duo doorgingen onder de naam Mad Violet. In thuisland Canada is het duo, dat op albums en bij optredens wordt aangevuld tot een volwaardige band, al lang geen onbekende meer. Zo leverde het vorige album Caravan hen o.a. een Canadian Folk Award nominatie op als ‘Vocal Group Of The Year’. Ook leverde het hen in hun thuisland een bescheiden hit op met de aanstekelijke single ‘Light It Up’.

No Fool For Trying is het derde album dat ook buiten Canada wordt uitgebracht. Waar de vorige twee albums werden opgenomen in Londen onder de hoede van producer John Reynolds (U2, Sinead O’Connor), besloot het duo het dit keer dichter bij huis te zoeken. Het album werd dan ook in Canada opgenomen, en als producer werd Les Cooper aangewezen.

Muzikaal gezien leverde deze stap geen schokkende vernieuwing op. Of het moet zijn dat de dames alt. country nóg duidelijker als richting hebben aangehouden. Eerder werd hun muziekstijl ook wel omschreven als ‘city folk’. De dames zingen nog steeds de prachtigste harmonieën, en de liedjes zijn helemaal af. De muzikanten luisteren goed naar waar het liedje om vraagt, en zorgen ervoor dat de liedjes heerlijk ademen. En de dames zelf tonen zich opnieuw prima bedreven op o.a. de mandoline en de viool. In alt. country kringen beginnen de dames ook buiten Canada steeds hogere ogen te gooien. Zo waren zij eerder voorprogramma van o.a. Ron Sexsmith en de Indigo Girls. Deze laatste band moet trouwens wel een bron van inspiratie voor Madison Violet geweest zijn.

Met No Fool For Trying bouwen de dames gestaag verder aan hun reputatie als prima alt. country band. Voor muzikale vernieuwingsdrang moet je nog steeds niet bij Madison Violet zijn. Voor goed verzorgde en fraai harmonieus gezongen country liedjes wel.

Eerdere recensies van Madison Violet:
- 03-10-2008: Caravan.
Recensent:Chris Dietzel Artiest:Madison Violet Label:Big Lake