RECENSIE: PN - From What Rivers Have To Offer

PN – From What Rivers Have To Offer
2009-07-03 België heeft al jaren een heel behoorlijk aanbod van bands in de hardere genres. Al sinds 1992 timmert PN, de formatie rondom de Quinten broers, aan de weg. De Vlamingen weten een stevige combinatie van metal, rock en hardcore neer te zetten. Inmiddels zijn ze toe aan hun zevende studio album. Voor deze zware bevalling zat de band bijna twee jaar in de oefenruimte, waar ze bij het schrijven van voorgaande platen ook nog veel tourden. From What Rivers Have To Offer is dan ook een bijzondere plaat geworden waar moeilijk stijllabels aan gehangen kunnen worden.

De plaat opent sterk met ‘Let the Muse Respond’. Het nummer komt wat traag op gang, maar er is geen weg terug als de hel eenmaal is losgebroken. Johan Quinten zorgt voor een afwisselend geluid van melodieuze zang en flink gegrunt. ‘Stone Roses, Dead Gardens’ is een vuige uptempo rock ’n roll track. Het is wel duidelijk dat Johan op zijn best is als hij zijn cleane stem gebruikt.

Na deze twee stevige tracks neemt de band een break in ‘Pull Out of This Story’. Even een adempauze. Deze adempauze wordt een bijna dood ervaring als de titelsong voorbij komt. Erg subtiel, maar wel erg rustig voor deze plaat. Anders dan de titel doet vermoeden, komt de band maar traag weer op gang met ‘Unleash the Lions’. Het is echter slechts een laatste stuiptrekking. In ‘How Can I Be You?’ is nog wat gebrul te horen, maar de rest van de plaat is eindeloos gepiel en gedoe. Het rockt voor geen meter meer.

De eerste paar nummers rocken, daarna gaat de band helaas met de staart tussen de benen naar huis.

Eerdere recensies van PN:
- 12-07-2002: Our Pitful Paradise;