RECENSIE: Iggy Pop - Preliminaires

Iggy Pop - Preliminaires
2009-07-23 Op een cd vol Franse chansons verwacht je niet snel een naam van een bekende en geroemde rockzanger. Het zal Iggy Pop worst wezen. Na zijn laatste album met The Stooges en de onverwachte dood van Ron Asheton gooit hij het over een andere boeg. De cd is gebaseerd op het boek La possibilité d'une île, dat het leven van een comedian beschrijft die het helemaal gehad heeft met de huidige maatschappij. Preliminaires heet de plaat. Een album waarop Iggy Pop zijn grenzen verlegt en durft op te zoeken tot wat hij allemaal in staat is.

Preliminaires vliegt nogal wat kanten op. Van echte chansons als 'Les Feuilles Mortes' naar veel meer rockende nummers als 'King of the Dogs'. Er valt niet echt een peil op te trekken. De omschakeling van Frans naar Engels helpt daar ook niet erg bij. Wel blijkt al snel dat Iggy zich een uitstapje als deze makkelijk kan veroorloven. Maar omdat hij niet helemaal zeker lijkt waar hij heen wilt is het een nogal onsamenhangend zootje geworden.

Vooral de Franstalige nummers zijn uitermate goed te pruimen. Helaas zijn dat er niet zoveel meer op bovengenoemde na. Met de alternatieve versie van de openingstrack 'Les Feuilles Mortes (Mark's Theme)' en 'Je Sais Que Tu Sais' is de koek op. Drie nummers die stuk voor stuk ijzersterk zijn, ook al zijn twee ervan praktisch hetzelfde. Ze brengen gedrieën meer teweeg dan de andere negen nummers bij elkaar.

Die andere liedjes rocken soms wat meer en neigen zelfs een beetje naar eerder werk. Dat hoeft helemaal niet op een experiment als Preliminaires. Gelukkig piekt de plaat weer een beetje met 'A Machine for Loving'. Een Engels nummer, maar wel met de passie van een chanson. Gelukkig maar, want als Iggy iets bewijst met dit uitstapje is dat hij nog steeds vol passie zit en makkelijk weet te overtuigen met zijn diepe stem. Een geheel Franse plaat zou niet eens een verkeerd idee zijn. Nu is het eigenlijk net niets.
Recensent:Harm Groustra Artiest:Iggy Pop Label:EMI Music
Blof – April

Bløf - AprilHet is inmiddels al juli en de mussen vielen her en der al van het dak, maar...