RECENSIE: Chain Reaction - Open Your Eyes

chainreaction-openyoureyes
2004-11-23 Volgens Piaget, een van de bekendste ontwikkelingspsychologen, kunnen kinderen pas vanaf 8 maanden mensen imiteren. Met het imiteren van hun ouders leren kinderen in een snel tempo bepaalde basisvaardigheden. Het is opvallend dat er zoveel overeenkomst is tussen pasgeborenen en beginnende bandjes. Bands hebben het voordeel dat er met een visie te werk kan worden gegaan. Er kan precies worden bepaald welke bands als inspiratiebron gelden, welke aspecten van deze bands worden overgenomen, en tenslotte kunnen er nummers worden nagespeeld. Er zijn bands die het hier bij houden en vooral op bruiloften en buurtfeesten spelen. Gelukkig zien de meeste bands dit als ontwikkelingsfase, op weg naar het schrijven en spelen van eigen nummers.

Chain Reaction heeft dit goed begrepen. De invloeden zijn duidelijk terug te horen in het geluid (we noemen een Korn, de vroege Green Lizard, een beetje Machine Head en wat screamo), maar de band bestaat ook pas een jaar. En dat maakt het geluid op deze drie nummers tellende demo alleen maar knapper. Tuurlijk, de nu-metal rage is al weer drie keer ingehaald, maar dat wil niet zeggen dat deze nummers niet goed meer zijn. Met name het gitaarspel en de tweede stem steken er bovenuit. De nummers zitten redelijk inventief in elkaar, zonder het idee te hebben dat de cd overspringt. Ze blijven overeind zonder dat het te vergezocht klinkt of saai wordt.

Enige kritiekpuntjes zijn de productie en de zang. Met zo’n vet geluid moet je ook zorgen dat het de speakers uitknalt. Daar is de band redelijk in geslaagd, maar het drumgeluid klinkt af en toe nog wat te iel. Zeker gezien het feit dat de basgitaar zo ver naar voren is gemixt dat hij regelmatig boven de zang uitkomt. De zanger komt geloofwaardig over, een must in dit genre. Af en toe heeft hij echter de neiging om iets te overdreven te zingen. We weten dat er veel leed verscholen ligt in de teksten, maar wanneer het te overdreven de microfoon in wordt geschreeuwd bereik je het tegenovergestelde van wat je wilt bereiken.

Het zijn maar kleine kritiekpuntjes bij een verder uitstekende demo. Maar met een band die binnen een jaar zo goed voor de dag weet te komen, moet je ook kritisch zijn. Chain Reaction zelf blijft bescheiden wat betreft hun ambities: minstens één keer willen ze op de bill van een groot festival hebben gestaan. Als de band zo doorgroeit, moet dat geen probleem zijn.
Recensent:Jasper van Vugt Artiest:Chain Reaction Label:Eigen Beheer
autumn-summersend

Autumn - Summer’s EndDe herfst staat bekend als de jaargetijde van depressies en de meeste...