RECENSIE: Baz Corden - You Are Here

Baz Corden - You Are Here
2009-07-07 De akoestische gitaarliedjes van Zuid-Afrikaan Baz Corden doen het goed op de tv. Zo belandden al twee liedjes van hem op tv; een in een documentaire, de ander in een tv-spotje voor een mobiele telefoonaanbieder. Slimme zet, want wie het nog niet door had: daar ligt momenteel het meeste geld voor songschrijvers. De andere 12 songs die op debuutalbum You Are Here staan zouden dat voorbeeld zomaar kunnen volgen. Ze liggen allemaal prima in het gehoor en zullen zowel je oma als je jongere zusje aanspreken. Daar ligt ook juist het gevaar, want de liedjes klinken zo alle veertien achter elkaar soms iets te tandeloos en voortkabbelend. Door wat vaker van tempo te veranderen, ook eens de elektrische gitaar ter hand te nemen of de drums wat vaker van stal te halen had dat voorkomen kunnen worden. ’s Mans zangstem blijft ook vaak in hetzelfde register hangen. Het is niet geheel toevallig dat hij juist deze kritiekpunten ter harte neemt in het liedje dat voor de reclame werd gebruikt, 'There’s A Right Time For Everything'.

Hoewel de stijl van Corden weinig verrassend is, weet hij de liedjes net dat beetje extra's mee te geven dat ze een eigen gezicht meegeeft. Of het nu een trompetpartij is, een trommelpartij of gewoon een paar strijkers, Corden kleedt ze prima, smaakvol en heel slim aan en compenseert daarmee de soms wel wat clichématige teksten. You Are Here is een plaat waar liefhebbers van akoestische singer-songwriterliedjes blij van worden, ook als is het niet wereldschokkend, vernieuwend of opvallend wat hier gebeurt. Als je dat ook niet verwacht is You Are Here een prima plaat.
Recensent:Jasper van Vugt Artiest:Baz Corden Label:Sheer Group
King Sigh - Entering

King Sigh - Entering King Sigh is een Belgische band, gevormd in het wonderlijke...