RECENSIE: Beardfish - Destined Solitaire

Beardfish – Destined Solitaire
2009-08-14 Het gaat goed met de Zweedse progrock band Beardfish. Eerder (in 2007 om precies te zijn) kon je hier op Festivalinfo/Podiuminfo al de recensie lezen van de eerste Inside Out plaat die deze band uitbracht Sleeping in Traffic: Part One. Inmiddels zijn we twee jaar verder en tevens ook twee albums verder. In de schappen kunnen we nu namelijk Destined Solitaire vinden.

Het leven in Zweden moet schijnbaar heel saai zijn, als je als band elk jaar een nieuw album af kan leveren. Zeker gezien de muziek die Beardfish maakt. Beardfish is namelijk te labelen als progrock en dat staat niet bekend als simpele muziek. In de recensie van Sleeping in Traffic: Part One werd de band al vergeleken met Frank Zappa, King Krimson en de Mars Volta. Maar ook de landgenoten Opeth kunnen dienen als lichte vergelijking. Zeker na het horen van een laag gebrul in de titeltrack ‘Destined Solitaire’. Een track dat met bijna elf minuten (10:53) op de klok niet eens het langste nummer is. Want met ruim vijftien minuten op de teller wordt dit gewonnen door ‘Until You Comply’. Als goede derde hebben we de afsluiter: ‘The Stuff That Dreams Are Made Of’, dat tien minuten en veertig seconden wegtikt op de klok.

Gelukkig weet Beardfish in deze ellenlange nummers de aandacht vast te houden. De songs op zich zijn variërend genoeg en weet vooral de liefhebbers te interesseren van instrumentale muziekstukken. Zoals bij veel progrock bands spreken de instrumenten het meest. We mogen alleen de zang hier niet vergeten. Rikard Sjöblom, die op Destined Solitaire naast de zang zich ook bemoeid met keyboards, gitaar, accordeon en percussie, heeft een goede en karakteriserende stem.

Met zeventig minuten is Destined Solitaire weer een waardige aankoop die iedere progrock liefhebber kan doen.

Eerdere recensies van Beardfish:
- 13-05-2007: Sleeping in Traffic: Part One