RECENSIE: Big D & The Kids Table - Fluent in Stroll

Big D and the Kids   Fluent in Stroll
2009-08-09 Big D wordt sinds jaar en dag ingedeeld in de Ska, terwijl de link met de traditionele ska net zo ver te zoeken is als de link tussen Lady Gaga en klassieke muziek. Her en der zit nog een blazer, af en toe vult de bassist het nummer op, maar voor de rest is het even Rock & Roll of R&B als ska. Stroll staat dan ook voor double-dutch, ska, reggae en soul. Deze plaat is vloeiend in deze genre’s en daarom een zomerplaat.

Twee achtergrondzangeressen ondersteunen de ingesproken stukken van Big D met een hoog zuipen-in-de-zon-gehalte. In twaalf jaar tijd is Big D van de politiek en de punk vertrokken en gevallen voor zoetsappigheid: “If I found myself stranded on an island with six million girls / Well I’d put them all to work We’d build a kickass sailboat To get me back to you. See I’m not fucking around.” Dit zesde album is dan ook een beetje gedoemd om een slapper aftreksel te worden van het eerdere werk. Gelukkig is het wel een gevarieerd album geworden met verschillende interessante nummers. Leuke uptempo nummers als ‘Know to be blue’ brengen je in zomerse sferen. Helaas valt er ook veel op te merken aan het album. Het vervelendst is wel de bij tijd en wijle irritante stem van vocalist David McWane. In een soort Bart Simpson-rap, weet hij vrijwel alle nummers atonaal te verkloten. Hij is natuurlijk niet de enige in het rapgenre zonder gevoel voor toon, maar het verschil is dat grote gedeelten op deze cd ook ingevuld worden door het ontbreken van leuke deuntjes zodat je zelfs niet die niet kunt mee-neuriën. Af en toe, zoals op ‘Where did all the woman go?’, heeft het bijna iets weg van een mislukte campingkaraoke.

Naast de misser is het gevoel dat het album meegeeft wel zomers en weet de band wel verschillende genres te combineren. Echter, zowel in het genre zomers als het genre vernieuwend zijn veel betere voorbeelden te verzinnen. Wat mij betreft had Big D daarom ook wat meer zijn best mogen doen. Dit is voornamelijk leuk voor de artiest zelf in plaats voor zijn publiek.
Recensent:Erik Oudman Artiest:Big D & The Kids Table Label:Side One Dummy Records
Moby – Wait For Me

Moby - Wait for MeHet oeuvre van Moby is op zijn zachtst gezegd redelijk wisselvallig en ook...