RECENSIE: Clemm - Far from Arcadia

Clemm – Far From Arcadia
2009-09-24 Iets meer dan twee jaar geleden kwam het debuutalbum Consider The Lilies van Clemm uit. Een positieve recensie op Festivalinfo volgde. Maar met de kritische opmerking dat het album niet echt een geheel vormde door het groot aantal gastmuzikanten. En zowaar, Willen Janssen (alias Clemm) doet het nu voornamelijk in zijn eentje op Far From Arcadia. Ben benieuwd of hij de hoge kwaliteit van het eerste album door heeft kunnen zetten.

Far From Arcadia begint rustig. ‘Zoom In’ stelt de luisteraar gelijk gerust. Clemm kan het nog steeds. Vooral de trompet solo is van grote schoonheid. Vervolgens laat Clemm met ‘Abstraction’ het geluid horen dat we van hem gewend zijn. Elektro pop met een jaren tachtig randje. Deze sound horen we ook weer terug in ‘Mix It Up’ en ‘Clay Puppets’ Maar naast deze sound heeft Clemm ook zijn oren bij de Britpop te luisteren gelegd. En dan met name bij Radiohead. Het is de gitaarsound die soms erg aan deze Britse band doet denken. Luister bijvoorbeeld maar eens naar het laatst genoemde nummer.

Het album heeft een prima opbouw. Rustig beginnen en rustig eindigen. Met daar tussenin enkele up-tempo nummers zoals het eerder genoemde ‘Abstraction’ en ‘Mix It Up’ Een erg sterk nummer op Far From Arcadia is ‘Foot On The Breaks’. Kort maar goed.

Clemm heeft duidelijk weer een stap voorwaarts gemaakt met dit nieuwe album. Het wordt toch echt eens tijd dat deze muzikant landelijke bekendheid gaat krijgen.

Eerdere recensies van Clemm:
- 17-07-2007: Consider the Lilies;