RECENSIE: Crookers - I Love Techno 2009

Crookers – I Love Techno 2009
2009-10-15 Ze zijn verantwoordelijk voor het succes van ‘Day ’n Night’, de zomerhit van 2008 en in elke club wordt het meest enthousiast gereageerd als een nummer van hen opstaat. Het gaat hier natuurlijk over Crookers en door hun voorgrond van hiphop, dat later uitgroeide tot het werken met synthesizers en draaitafels, mogen de twee Italiaanse heren zich de uitvinders van de nieuwe muziekstroming Fidget House noemen. Hun eigen stijl heeft ervoor gezorgd dat grootmeesters in het vak Moby en Chemical Brothers hebben gevraagd of ze een nummer van ze willen mixen. De mix van U2’s ‘ Get On Your Boots’ is recentelijk gedraaid tijdens een Dolce & Gabanna catwalkshow.

Het jaarlijkse Belgische festival I Love Techno geeft het tweetal de eer een compilatie album te maken om 35.000 dance liefhebbers alvast een voorproefje te geven. Vorig jaar stonden ze voor het eerst in Gent en door de grote hoeveelheid dansende mensen in de Orange Room is het niet meer dan begrijpelijk dat het duo dit jaar I Love Techno 2009 creëert. I Love Techno is al jaren meer dan alleen maar techno en door verschillende muziekstijlen in verschillende zalen te programmeren mag de organisatie het met trots het grootste Europese indoor dance festival noemen.

In 2007 had Dave Clarke de eer om een compilatie album te maken, deze leek zich vooral te focussen op één muziekstijl. Vorig jaar was de beurt aan Boys Noize, zijn mix cd was haast een schaamteloze zelfpromotie door veel nummers erop te zetten van artiesten die bij zijn eigen label zitten. Crookers doet dit anders. Geen hits van artiesten die dit jaar op het programma staan, maar onbekende nummers die waarschijnlijk een inspiratiebron voor henzelf zijn. Geen bekende eigen mixen, maar twee nieuwe van Jesse Rose en Fever Ray. Het eerste gedeelte bestaat voornamelijk uit minimal en dat houdt iets te lang aan. Gelukkig horen we halverwege hun meest begeerde plaat ‘Knobbers’ en vanaf daar is het geen probleem om wakker te blijven met de house waar duidelijk hiphop invloeden in zitten.

Als I Love Techno wordt als deze cd mogen de bezoekers weer een mooie editie verwachten. Ondertussen kunnen we ons verheugen op het debuut album van Crookers genaamd Tons of Friends. Deze komt begin januari uit en o.a. Soulwax, Roisin Murphy en Kelis hebben er aan meegewerkt.

Eerdere recensies van I Love Techno:
- 11-11-2008: Boys Noize - I Love Techno.
Recensent:Tess Renkens Artiest:Crookers Label:News