RECENSIE: Doom - Unexpected Guests

Doom – Unexpected Guests
2009-10-27 Doom behoeft geen introductie. Hij is één van de origineelste artiesten in het genre. Moddervette hiphop van het eerste uur. Eerder dit jaar bracht hij de plaat Born Like This uit, waarop hij liet horen nog lang niet uitgeraasd te zijn. Doom staat bekend om zijn vele aliasen, maar hij staat tevens garant voor een waslijst aan gastbijdragen, remixes, non-album tracks en b-sides. Op Unexpected Guests zijn veertien van deze tracks op één plaat gezet en heeft Doom er zelf een geheel van gesmeden.

De opener is een knaller, ‘Rock Co.Kane Flow’, samen met De La Soul. Een geweldige beat en de heren flowen zoals we van ze gewend zijn. De twee daarop volgende tracks, met respectievelijk Jake One en Talib Kweli, rocken ook stevig door. ‘Fly That Knot’ met Talib is een erg vette track met een goede sectie blazers.

‘Sorcerers’ is een samenwerking met Invizible Handz en John Robinson. Waar Doom al als een oase van rust klinkt, weet Robinson dit nog te overtreffen met zijn akelig rustige stem. Dit maakt het samen met het piano-loopje, het gekraak en de heerlijke beat tot één van de fijnere tracks van de plaat. Ook ‘Quite Buttery’ met Count Bass D is rustig, maar deze beat klinkt gezellig. Dit is niet uit te leggen, check het maar gewoon.

Erg vet is ‘E.N.Y. House’. Een welbekende beat van Doom, maar met de rap skills van Masta Killa. Tegen het einde van de plaat is er in ‘My Favorite Ladies’ zowaar een wat uptempo track te horen, maar de afsluiter is gewoon weer erg rustig. Op de remix van ‘Street Corners’ zijn Masta Killa, Inspectah Deck en the GZA te horen. Een kwaliteitskeurmerk is bij deze namen niet nodig, een prima afsluiter.

“Doom is as evil as ever!” oren we steeds op deze plaat. En daarmee slaat hij de spijker op zijn kop. Voor de liefhebbers van Doom is deze plaat er één om aan de (gigantische) verzameling releases van deze villain toe te voegen. Waanzinnig vette beats en oneindige raps komen voorbij. De plaat is natuurlijk aan elkaar gemixt met de nodige (comic) samples. Rare en b-sides spul bij elkaar op één plaat zodat je niets hoeft te missen. Veel werk zal je ook bekend voor komen, doordat er weer de nodig beats worden gerecycled. Deze kritiek is vaker te horen over het werk van Doom, maar op een verzamelaar met b-sides en remixes hoort dat er natuurlijk bij.

Eerdere recensies van Doom:
- 17-04-2009: Born Like This.
Recensent:Rogier Bennink Artiest:Doom Label:!K7 Records