RECENSIE: Diablo BLVD - The Greater God

Diablo Boulevard - The Greater God
2009-11-01 De Belgische stand-up comedian Alex Agnew speelt tevens in de band Diablo BLVD. Dit doet vermoeden dat we een cabareteske uitvoering op cd krijgen, maar niet is minder waar bij Diablo BLVD. Na een split-cd is The Greater God het eerste wapenfeit van rockers die qua muziekstijl in het verlengde van Velvet Revolver en Danzig te bevinden. Niet onverdienstelijk zoals blijkt uit diverse recensies van live optredens van de band: ‘Pukkelpop eet uit de hand van…’, ‘Diablo BLVD krijgt het hardcorepubliek eronder’ en ‘Aparte sfeer.’

Op The Greater God staat satan centraal, zo moge duidelijk zijn op te maken uit de duistere tracktitels ‘The Wolves are Silent’, ‘Second Coming’ en ‘Forsaken’. Desalniettemin is het een melodisch album met veel uithalen en vette riffs geworden in plaats van een schreeuwende menigte. Het is dan ook niet de meest vernieuwende cd, maar veel meer een ouderwetse hardrockplaat met kracht, gebracht alsof we midden in de 80s zitten. Alhoewel, ook de grunge heeft zo zijn invloed op Diablo BLVD gehad. Specifiek op deze nieuwe cd in vergelijking met het eerdere materiaal van de band.

‘The Wolves are Silent’, de opener, begint met theatrale vocalen van Alex Agnew en gaat over in een scheurend melodisch riff en een beukende drum. ‘Vacant World’ laat horen dat Diablo BLVD zich ook wel kan vinden in Cantrell en Staley samenzang van Alice in Chains. ‘Virus’ is een uptempo nummer met duistere achtergrond Woohoo-geluiden. Ook een lange gitaarsolo a la diverse metalgiganten kan niet ontbreken. Al solerend gaat het nummer over in een Master of Puppets-impasse om niet veel later de zooi finaal af te beuken. Opvallend is dat Alex meer articuleert en helderder zingt dan menig vakgenoot. Misschien maakt dit Diablo BLVD. wel een stuk dichter bij Danzig. Het hoogtepunt op dit debuut is ‘Outcast’ dat zowel muzikaal als tekstueel de rest van de cd ver ontstijgt en het in zich heeft om als single het ver te schoppen. Wat er alleen nog een beetje aan schort bij de band is iets meer variatie. Bijvoorbeeld ‘Bow to Me’, een klassieker in stijl, lijkt een herhaling van de eerdere nummers op de cd.

Het debuut van onze zuiderburen mag er best zijn. Diablo BLVD is klaar voor Europa. Met hun logge, strakke, maar vette hardrock in het straatje van Danzig vermixt met grunge levert de band een stevige, stabiele plaat af. Volgende keer nog wat meer variatie en we hebben een lage-landen shovel erbij.
Recensent:Erik Oudman Artiest:Diablo BLVD Label:Pias
Dez Mona – Hilfe Kommt

Dez Mona - Hilfe Kommt Dez Mona is een nog goed geconserveerd pareltje, bij onze zuiderburen...