RECENSIE: Dez Mona - Hilfe Kommt

Dez Mona – Hilfe Kommt
2009-11-15 Dez Mona is een nog goed geconserveerd pareltje, bij onze zuiderburen vandaan. En van zulke parels hebben ze er nog al wat van. Dez Mona is nog altijd relatief onbekend in Nederland, alleen bij enkele muzikale fijnproevers zal de naam Dez Mona op een goedkeurende blijk van erkenning op het gezich toveren. De muziek van Dez Mona laat zich het best omschrijven als een wat donkere en onheilspellende jazz met een belangrijk drama-element. Hilfe Kommt is hun derde volledige langspeler en het moet maar meteen gezegd, het is hun beste en misschien ook wel meest toegankelijke worp tot op heden. De zang van Frateur en contrabas van Rombouts blijven de belangrijkste elementen. Aangevuld met een aantal excellente jazzmusici ontstaat een wonderschoon album, dat het verdiend gehoord te worden door een breder publiek.

‘Jack’s Hat’ doet sterk denken aan ‘Red Right Hand’ van Nick Cave. Ook opener ‘Beyond Redemption’ ademde al een zelfde soort sfeer uit en dat betekent dus dat het wel goed zit met deze nieuwe van Dez Mona. Meeslepend, groots (zonder al te bombastisch te worden), emotioneel geladen en veel onderhuidse spanning. Hilfe Kommt is een bijzonder knap album, met de aparte stem van Gregory Frateur in een hoofdrol en ook natuurlijk de contrabas van Nicolas Rombouts. De stem van Frateur moet je wel kunnen bekoren om Dez Mona überhaupt een kans te geven. Een aanzienlijke groep luisteraars zal afknappen op deze prominente aanwezige zang. Een beetje zoals ook met Antony het geval is.

‘Distinguished Way’ is ook een hoogtepunt, op een album dat eigenlijk geen zwak moment kent. ‘Passage To The Sun’ verdient nog een aparte vermelding. Ingetogen, grootst, dramatisch en dat allemaal in één nummer. Simpelweg prachtig. ‘Road’ bestaat het grootste deel uit enkel contrabas en zang en op gepaste momenten komen er bijna pastorale blazers, dit ingetogen nummer opsieren. Bij ‘Carry On’ zal de onwetende luisteraar zich weer afvragen of er nu geluisterd wordt naar een vrouwen- of een mannenstem. Het is toch echt een mannenstem. Toch is dit misschien wel de meest toegankelijke track op het album en dat is de grootste vooruitgang van Dez Mona. Op Hilfe Kommt slaagt men erin nog altijd lekker apart en eigenwijs te zijn, maar toch een totaalplaatje neer te zetten, dat best wel eens een grote groep muziekliefhebbers zou kunnen bekoren. Hilfe Kommt is hoe dan ook het meest coherente en beklijvende album van Dez Mona tot op heden
Recensent:Rob Mestrom Artiest:Dez Mona Label:This is Bang
Sioen – Calling Up Soweto

Sioen - Calling Up Soweto Sioen is een Belgische singer/songwriter, die tot op heden drie albums...