RECENSIE: AFI - Crash Love

AFI Crash Love
2009-10-25 Als er een lijst van bands met een hectisch verleden zou bestaan, dan zou AFI hierin vast en zeker hoog te vinden zijn. Na meerdere bezettingswisselingen en verschillende muzikale oriëntaties, schijnen de mannen nu dan eindelijk hun sound gevonden te hebben. Met Crash Love klinken de mannen lekkerder, volwassener en bovenal beter dan ooit.

Dat AFI met het nieuwe album een nieuwe weg ingeslagen is, is geen verrassing. Toch is het dit keer iets anders. Waar de vorige zeven albums voornamelijk met geschreeuw en instrumentaal geweld gevuld werden, zijn de mannen er op Crash Love (eindelijk) achter gekomen dat dit helemaal niet per se nodig is. Geschreeuw maakt steeds vaker plaats voor zang (en het klinkt nog ook!) en volgetimmerde stukken maken steeds vaker plaats voor rustige intermezzo’s. Voor het eerst in het bestaan van de band zijn de mannen erin geslaagd liedjes te maken. Het hoogtepunt in deze nieuwe visie wordt behaald met het nummer ‘Beatiful Thieves’, een nummer van grote klasse. De briljante opbouw werkt naar een subliem hoogtepunt, inclusief kinderkoortje. Een ander hoogtepunt op Crash Love is ‘End Transmission’, een nummer waarin je de hitpotentie van mijlenver hoort. De eerste single van het nieuwe album is echter ‘Medicate’; een lekkere poppy rocksong. Eentje waar de mannen ongetwijfeld weer veel airplay zullen krijgen in de Verenigde Staten.

Met Crash Love bewijst AFI goed te hebben geluisterd naar wat het publiek wil. Een positieve ontwikkeling. Eentje waar de echte fans misschien iets minder blij mee zijn, het is allemaal wel wat softer geworden, maar wel eentje waar misschien een hoop nieuwe fans mee binnengehaald kunnen worden. Echt mainstream zal AFI nooit worden, maar met Crash Love is de sound van de band uit Los Angeles wel een stuk toegankelijker geworden.
Recensent:Raoul Markaban Artiest:AFI Label:UMG Records
Elliot Minor - Solaris

Elliot Minor - Solaris Solaris is het tweede album van de Britse posterboys van Elliot Minor ....