RECENSIE: Boys Noize - Power

Boys Noize – Power
2009-10-18 Het was eind 2007 toen de Duitse Alexander Ridha na drie ep’tjes onder de naam Boys Noize zijn debuutalbum uitbracht. Oi Oi Oi werd met lovende kritieken ontvangen en Ridha verwierf grote bekendheid in de internationale undergroundscene. Shows op onder andere grote festivals door de hele wereld en een remix-album van Oi Oi Oi, Oi Oi Oi Remixed, volgden. Ridha werkte inmiddels al samen met grote namen in de scene als Tiga en Justice, maar hij maakte ook remixes van onder andere Bloc Party en Kaiser Chiefs. Twee jaar later komt Ridha eindelijk met zijn langverwachte (officiële) opvolger: Power.

Power is het ook direct wat de cover van de nieuwe Boys Noize uitstraalt. Simplistisch maar krachtig moet Ridha gedacht hebben. De plaat opent met ‘Gax’, een prima opener. Het is echter even wachten tot het tweede nummer, ‘Kontakt Me’, voor de echte Boys Noize-sound. Deze lijn wordt gelukkig voortgezet, al is het maar voor even. Na de volgende twee knallers, onder de noemers ‘Starter’ en ‘Jeffer’, kakt de boel helaas wat in.

Het is onduidelijk wat Ridha met dit nieuwe album heeft willen bereiken. Deels teruggrijpend naar het oude succes, deels vernieuwend, misschien zelfs experimenterend. Duidelijk is in elk geval dat Ridha voor Power voor innovatie heeft gekozen. Echte Boys Noize-krakers als ‘Kontakt Me’ en ‘Starter’ geven hele goede hoop voor een topalbum. Mindere tracks als ‘Nerve’ en ‘Trooper’ halen het algehele niveau helaas toch weer wat naar beneden. Beide tracks beginnen veelbelovend, maar een climax zoals we van Ridha gewend zijn blijft helaas uit.

Er hing natuurlijk een behoorlijk hoge verwachting aan de nieuwe Boys Noize. Na Oi Oi Oi heeft Ridha zijn status als de electro/techno-messias natuurlijk flink opgekrikt. Om hier met Power muzikaal overheen te gaan was dan ook geen eenvoudige opgave. Ridha is er deels in geslaagd het klusje toch te klaren. Met Power heb je misschien niet zo’n grensverleggend electropareltje als Oi Oi Oi in handen, maar een gereduceerde versie zal het prima doen op feestjes dit najaar.
Recensent:Raoul Markaban Artiest:Boys Noize Label:News
Jon Allen – Dead Mans Suit

Jon Allen - Dead Mans Suit Dead Mans Suit is het debuutalbum van de Engelsman Jon Allen . Hoewel zijn...