RECENSIE: It Dies Today - Lividity

It Dies Today – Lividity
2009-10-30 Het Amerikaanse It Dies Today is alweer de zoveelste metalcore band die ondergetekende voor zijn kiezen krijgt. Het genre is zwaar overbevolkt en de bands schieten als paddestoelen uit de grond, maar zijn in de meeste gevallen onderling inwisselbaar. Om op te vallen tussen de vele releases in dit genre moet je dus met iets heel origineels op de proppen komen, anders is een rol in de grauwe middenmoot het lot. Helaas zal It Dies Today, afgaande op haar derde album Lividity, hier ook niet aan ontstijgen.

De in 2001 opgerichte band uit Buffalo werkt er hard genoeg voor maar de songs zijn helaas van matige kwaliteit en blijven op enkele lichtpuntjes na nooit hangen. De zang van nieuwe zanger Jason Wood is in sommige opzichten niet altijd de beste. Zijn cleane stem klinkt zo nu en dan behoorlijk zeikerig en contrasteert nogal met zijn grunt die soms lekker bruut klinkt. Laat je vooral niet misleiden door het zware en prima geproduceerde geluid wat het gebrek aan goede songs maskeert. Het blijft een behoorlijke klus om het album in één ruk uit te zitten. De beste nummers zijn opener: ‘This Ghost’, het lekker spannende ‘Martyr Of Truth’ en het snelle en megabrute ‘The Architects’. Vooral dat laatste nummer zou een goede optie zijn om in de toekomst op voort te borduren, vooral omdat dit nummer wat meer de deathmetal kant opgaat en de cleane zang van Wood (gelukkig) afwezig is. Het acht minuten durende ‘Complacence Without Pursuit’ heeft een veelbelovend intro maar vervalt na een minuut alweer in dezelfde inspiratieloze metalcore. Niet vermeld maar wel hoorbaar is de extra track die het er helaas niet beter op maakt. Voor deze gelegenheid is ‘Come Undone’ van Duran Duran gecoverd, maar het origineel is vele malen spannender en is dus ook deze poging mislukt. Als dan het album eindigt met een stukje dronkemansgelal, begeleidt door een vette boer is de lol er allang van af.

Drie aardige songs op een totaal van elf is lang niet genoeg om een album te redden en daardoor zal Lividity weer snel in de vergetelheid raken. It Dies Today kan beter, dat hebben ze op de vorige albums bewezen, maar dit is een fikse tegenvaller. Helaas, het is niet anders.
Recensent:Jan Didden Artiest:It Dies Today Label:Trustkill
Sweethead – Sweethead

Sweethead - SweetheadDe gemiddelde rocker heeft anno 2009 geen tijd meer voor rust. Wie zichzelf...