RECENSIE: Sweethead - Sweethead

Sweethead – Sweethead
2009-12-24 De gemiddelde rocker heeft anno 2009 geen tijd meer voor rust. Wie zichzelf nog een beetje serieus neemt komt tenminste met één zijproject aanzetten en het liefst zelfs nog een paar extra. Dat begreep ook Troy van Leeuwen, gitarist van Queens of the Stone Age. Samen met zijn vermeende minnares Serrina Sims komt hij met Sweethead. Het is niet zo’n sterrenensemble als de groep van collega Josh Homme, maar mag zich met twee band leden van Mark Lanegan’s band ook wel een supergroep noemen.

In plaats van de gesmeerde rock die we van Queens of the Stone Age gewend zijn kiest Van Leeuwen met Sweethead voor een ietwat ruigere stijl. Rock zoals die in garages gemaakt wordt door opgefokte tieners. Sims past daar met haar uitdagende en hese stem prima tussen. Een referentie naar bijvoorbeeld Allison Moshart is absoluut op zijn plaats.

Wat vooral mist op het debuut van Sweethead zijn een paar fatsoenlijke liedjes. Echt gejamd wordt er namelijk ook niet, dus wat overblijft is eigenlijk niets. Een veredelde poging om als een ruige rockers even een veredelde jamsessie te recorden misschien. Maar zo klinkt het niet. Sweethead klinkt geforceerd, maar zonder echt te weten waar het mee bezig is. Een paar uitschieters daargelaten, dat wel. ‘The Great Disruptors’ is er zo een. Tevens bewijst het nummer meteen dat Sims een prima zangeres is, als ze maar een liedje krijgt dat bij haar past.

De heerlijke onverschilligheid die van haar stem afdruipt zorgt voor precies de ambiance die eigenlijk bij de plaat past. Een drietal sterke muzikanten met een onbereikbare frontvrouw die om te kwijlen is. Helaas blijft het samen met ‘Other Side’ bij een uitzondering. Toch toont het wel aan dat er zeker meer in zit voor Sims en Van Leeuwen. Met meer liedjes en minder muzikaal geneuzel heeft The Kills er een serieuze concurrent bij.
Recensent:Harm Groustra Artiest:Sweethead Label:Pias
Editors – In This Light and on this Evening

Editors - In This Light and on this EveningRuim twee jaar geleden leverde Editors met An End Has A Start een...