RECENSIE: The Defenders - Put on your Dirty Dancing Shoes

The Defenders  - Put on your dirty dancing Shoes
2009-11-18 The Defenders zijn een nieuwe groep in een relatief lange rij van Nederlandse ska groepen. Na ruim vijf jaar lang podiumervaring vonden The Defenders het tijd worden om hun debuutalbum uit te brengen. Put on your dirty dancing Shoes zal dan hopelijk voor grotere naamsbekendheid buiten de omgeving van Delft zorgen.

Het eerste nummer ‘Madtown’ zet meteen de maat voor het hele album. De standaard ska tune wordt voorzien van een refrein dat net zo klinkt als alle andere ska refreinen die er op youtube te vinden zijn. Het meest gênante is eigenlijk nog wel de beheersing van het Engels van de frontman. Het tenenkrommende dieptepunt wordt bereikt met de opmerking: “It’s like soul Music, maar dan met Ska.” . Desondanks lijken deze mannen hun plaat toch heel serieus te nemen. Helaas zijn zowel nummers als ‘Money problems’, ‘Club 13’ en ‘Crazy’ van dezelfde kwaliteit. Het enige moment dat de plaat een kleine opleving kent is het instrumentale ‘Queen of the River Nile’. Hierop is voor het eerst pas te horen dat de mannen wel degelijke leuke, lichtelijk verrassende, melodietjes kunnen produceren.

Met Put on your dirty dancing Shoes leveren The Defenders een allesbehalve overtuigend project af. Op geen enkel moment weten de mannen van The Defenders de luisteraar te verrassen. Put on your dirty dancing Shoes is op geen enkel moment storend, maar het lukt The Defenders ook niet om je te raken met een song die het niveau van een gemiddelde ska song ontstijgt. Daarnaast is de slechte beheersing van het Engels van de frontman ook een storende factor, wellicht kan een eventueel volgend album gewoon in het Nederlands?
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:The Defenders Label:Eigen Beheer
Converge – Axe To Fall

Converge - Axe to FallAl bijna twintig jaar timmert en beukt Converge op niet mis te verstane...