RECENSIE: The Black Atlantic - Reverence for Fallen Trees

The Black Atlantic – Reverence For Fallen Trees
2010-01-28 Hun muziek is een introspectief, intiem mengsel van melancholische, door folk beïnvloedde akoestische pop, stevig leunend op harmonische zang en melodie, lieflijke gitaren, piano en minieme percussie. Fijn als een band hun muziek precies weten te omschrijven. En ondergetekende heeft aan deze omschrijving niets toe te voegen. The Black Atlantic is de nieuwe sensatie uit het noorden van het land. Uit Groningen om precies te zijn. En Reverence For Fallen Trees is de naam van hun debuutalbum.

Eerder nam liedschrijver Geert van der Velde in 2007 al de alom geprezen EP Send This Home op. En vanaf dat moment werd het hard werken voor de band. Twee maal werd er een internationale tour gedaan en in oktober en november van 2008 vertrok de band naar New York om dit album op te nemen. Het maakte deel uit van het In A Cabin With-project. Hierbij draait het om een samenwerking tussen internationale muzikanten, die op een bijzondere locatie muziek opnemen. In dit geval was de locatie een blokhut in de VS.

De muziek van The Black Atlantic kan zich meten met internationale bands als Fleet Foxes en Patrick Watson. Eigenlijk doen ze niets onder voor bovengenoemde. Je zou dus bijna zeggen dat het niet lang kan duren voordat ze in Nederland ook tot de top behoren. Maar of er een echte single op dit album staat waarmee ze deze stap kunnen zetten is de vraag. Van de andere kant is Reverence For Fallen Trees wel een prachtige sfeervolle plaat, die eigenlijk geen hit nodig heeft. Het geheel is in balans, heeft voldoende afwisseling en neemt je mee in een sfeervol geheel. Met als leidraad de mooie en breekbare stem van Van Der Velde. Die soms doet denken aan de stem van Thom Yorke in zijn beste dagen.

Kortom, dit album is een aanrader. Hiermee zet The Black Atlantic zich op de kaart. Zeker in Nederland en laten we hopen ook in het buitenland.
Recensent:Rene Kuijs Artiest:The Black Atlantic Label:Beep! Beep! Back up the Truck
Mindshade – Mindshade