RECENSIE: Sybreed - The Pulse of Awakening

Sybreed – The Pulse Of Awakening
2010-01-24 Wanneer men het heeft over metal uit Zwitserland, houdt het na de namen Celtic Frost, Samael en sinds enkele jaren Eluveitie al snel op. Een Zwitserse band die in Europa nooit heeft weten door te breken maar wel stiekem meesterwerk na meesterwerk levert, is de industrialformatie Sybreed. The Pulse Of Awakening is het derde album van de Zwiters. Beide vorige albums werden bekroond tot ‘CD van de Maand’ in Aardschok.

Met het derde album The Pulse Of Awakening zal de band moeten bewijzen of ze het niveau van de eerste twee platen kunnen aanhouden, dit doet de band deels. Wanneer wordt geluisterd naar de eerste tracks op het schijfje en je deze naast de eerdere twee exemplaren legt, valt op dat er nauwelijks een verandering in muziekstijl is. De productie van het nieuwe exemplaar is wel wat grover, wat minder helder, waardoor het album een harder randje krijgt in tegenstelling tot de mix van de vorige platen waar de melodie zuiverder naar voren kwam.

Halverwege het schijfje begint het werk wat afwisselender te worden, met een nummer als ‘Electronegative’ waarbij up- en down-tempo creatief worden afgewisseld. Het nummer ‘In The Cold Light’ dat er op volgt haalt helaas volledig het tempo uit de plaat, dit nummer is doordrenkt van doom metal en is een behoorlijke omslag ten opzichte van de rest van de cd.

Als vervolgens een paar harde songs te horen zijn en de cd afsluit met een rustig nummer dat geheel overbodig is, moet ik concluderen dat de cd niet het niveau van zijn voorgangers haalt. Het begin van de cd ruikt naar Sybreed en technisch is het schijfje dik in orde, maar op het gebied van songwriting schiet de band tekort om een vol uur uitdagend te blijven.
Recensent:Bas van Poppel Artiest:Sybreed Label:Listenable Records
BEAK> - BEAK

Beak> - BeakAls Geoff Barrow met een nieuw aan komt zetten, is dat goed nieuws. Na het...