RECENSIE: Cate le Bon - Me Oh My

Cate Le Bon – Me Oh My
2010-02-07 Ondanks haar Franse achternaam komt Cate Le Bon uit Wales. Om precies te zijn uit Cardiff. En bij het noemen van deze naam gaat er bij sommige muziekliefhebbers een belletje rinkelen. Ook bands als Catatonia, The Manic Street Preachers en Super Furry Animals hebben een link met deze plaats. Een goede omgeving om op te groeien en je muzikale carrière van de grond proberen te krijgen.

Na eerder een EP in het Welsh te hebben uitgebracht, Edrych yn Llygaid Ceffyl Benthyg genaamd, komt Le Bon nu met een Engelstalig album, Me Oh My geheten. Een verstandige keuze wanneer je je internationaal wil gaan vestigen. Nog voor het uitbrengen van haar EP in 2008 heeft ze al een single in eigen beheer uitgebracht, en die bleef niet geheel onopgemerkt. Ze werd support act tijdens de solo tournee van zanger gitarist Gruff Rhys van de eerder genoemde band Super Furry Animals. Vanaf dat moment begon het muzikale balletje echt te rollen.

Ondanks alle positieve kritieken weet Le Bon met haar debuutalbum niet helemaal te overtuigen. Het zweeft hier en daar behoorlijk. Soms is het mysterieus zoals Kate Bush en andere keren is het donker zoals bijvoorbeeld Tori Amos kan zijn. Het mist een beetje aan overtuigingskracht. De ideeën zijn goed, de uitvoering helaas iets minder. Iets meer kracht in haar stem zou welkom zijn.

Toch is het zeker niet allemaal negatief. Ze is creatief en onderscheid zich van de rest door originaliteit. Ze is geen dertien in een dozijn muzikant. Le Bon laat zich zeker niet sturen door wat andere vinden. En dat siert haar!
Recensent:Rene Kuijs Artiest:Cate le Bon Label:Cooperative Music
Cold Cave - Love Comes Close]</

Cold Cave - Love Comes CloseSinds medio jaren ’80 staan zwart geklede jongemannen en dames in donkere...