RECENSIE: Annihilator - Live at Masters of Rock

Annihilator – Live At Masters Of Rock
2009-12-17 Het Canadese Annihilator is een band die al jaren meedraait, altijd op waardering kan rekenen, maar nooit een echt grote naam is geworden. Dit heeft ongetwijfeld te maken met het feit dat er al sinds het ontstaan halverwege de jaren tachtig nooit een stabiele bezetting heeft bestaan. Enige vaste waarde is de grote baas Jeff Waters. De zanger/gitarist is voornaamste songschrijver en heeft er nooit een geheim van gemaakt dat Annihilator synoniem is met Jeff Waters en andersom. Opmerkelijk is dan ook dat hij al weer vijf jaar samenwerkt met zanger/gitarist Dave Padden. Ongekend lang voor Annihilator begrippen. Muzikaal is de muziek stevig geworteld in de jaren tachtig en is vooral te vergelijken met tijdgenoten als Metallica, Anthrax en Megadeth. Daarbij heeft Waters in de loop der jaren een aantal puntige en melodieuze metalsongs geschreven die menig metalhead weet aan te spreken.

Live At The Masters Of Rock is een opname van een optreden die de band gaf op het Masters Of Rock festival in Tsjechië in 2008. Van het optreden zijn afzonderlijk een cd en een pakketje met cd en dvd uitgekomen. Zoals de uitstraling van de band is, zo is ook het optreden en de uitvoering van de dvd. Geen poespas, maar gaan met die banaan. Het optreden is met vijf camera’s vastgelegd en het geluid is mooi in balans. Het beeld is vrij ruw, eerlijk en door de rustige camera schakelingen een genot om naar te kijken. Muzikaal valt er ook helemaal niets te klagen. Zowel Waters als Padden steken in topvorm en nemen in hun enthousiasme de huurlingen Dave Sheldon(bas) en Ryan Ahoff(drums) op sleeptouw. Waters blijkt verder een innemende podiumpersoonlijkheid die het publiek moeiteloos om zijn vingers windt. Daarbij is het gezellige Tsjechische publiek lekker enthousiast en zorgt ervoor dat er een mooie wisselwerking tussen band en publiek plaatsvindt.

In het uur en kwartier dat de band speelt komen een aantal nieuwere songs langs maar wordt vooral een grote greep gedaan uit de eerste drie, meest populaire, albums. Songs als ‘Alison Hell’, ‘Never Neverland’ en ‘Set The World On Fire’ worden met gejuich begroet en maken dat Annihilator een onvergetelijk avondje presenteert. De beurtelings zingende Waters en Padden stelen de show zonder dat de grote meester zich in allerlei gitaarsolo’s verliest. Functioneel is het devies. De enige utspatting die Waters zich permitteert is dat hij “Never Neverland’ speelt met een door led lampjes verlichte gitaar.

Live At The Masters Of Rock is een onderhoudende en boeiende dvd geworden en ook de gelijknamige cd klinkt als een klok,. Zowel cd als dvd bevatten precies hetzelfde optreden waarbij de dvd verder geen extra’s bevat. Voor iedereen die eens lekker wil genieten van een lekker nostalgisch metalconcert is dit een vette aanrader. Daarbij moet de volumeknop natuurlijk wel ver worden opengedraaid.

Eerdere recensies van Annihilator:
- 05-04-2007: Metal.
Recensent:Jan Didden Artiest:Annihilator Label:SPV