RECENSIE: Every Time I Die - New Junk Aesthetic

Every Time I Die – New Junk Aesthetic
2010-01-04 Every Time I Die timmert al meer dan tien jaar aan de weg met een combinatie van hardcore, rock en metal. De band uit Buffalo, New York verliet Ferrety Music in 2008 en hun nieuwste plaat New Junk Aestatic wordt gereleased op Epitaph. Het is de vijfde plaat van de band waarmee ze naar eigen zeggen van “a single-celled bacteria” naar “the guy with the dirt bike” gaan. New Junk Aestatic is opgebouwd in hoofdstukken, niet in nummers, en de titels van de hoofdstukken zeggen soms alles en soms niets.

Opener ‘Roman Holiday’ bouwt de spanning langzaam op. Een trage, lompe song die alles met de grond gelijkt maakt, zodat de rest van de plaat er over heen kan denderen. ’The Marvelous Slut’ en ‘Who Invited The Russian Soldier?’ razen voorbij. Snelle post-metal-core met af en toe een break. Dan zijn de eerste drie hoofdstukken van de plaat voorbij. Wat blijft is een stofwolk en chaos.

Dan komt de beste track van de plaat, die qua sound tot dan toe wat buiten de rest van de plaat valt. 'Wanderlust’ is rock’n roll, in een moderner en harder jasje. De cleane zang is van toegevoegde waarde en zorgt voor een frisse break op de plaat. Ook 'Turtles All The Way Down' en 'Host Disorder' zijn wat meer rock ‘n roll georiënteerde tracks, maar zijn duidelijk minder sterk.

De band is weer terug op het oude spoor met ‘White Smoke’ en ‘After One Quarter of A Revelution’. Harde riffs, panische zanglijnen, dramatische (inhoudelijk dan) teksten, drumpartijen in de hoogste versnelling en zo nu een dan een zware break. Afsluiter ‘The Sweet Life’ is weer rock ’n roll en is een vette track. Het refrein lijkt gejat van Matthew Wilders’ ‘Break My Stride’. De plaat heeft nog twee bonustracks en met name ‘Buffalo 666’ is een coole track.

New Junk Aestatic is een erg stevige plaat waar de liefhebbers van de hardere genres zeker mee uit de voeten kunnen. De rock ’n roll elementen zorgen voor enige afwisseling. Toch ligt eentonigheid op de loer en kan de plaat niet continu boeien.
Recensent:Rogier Bennink Artiest:Every Time I Die Label:Epitaph
Mo en Brakko - Koester

M.O. & Brakko - Koester M.O. & Brakko is een uit Amsterdam afkomstig hiphopduo. Nadat ze in...