RECENSIE: Lost Department - Things of Flesh and Blood

Lost Department – Things Of Flesh And
2009-12-17 Lost Department uit België is een band die zich niet eenvoudig in een hokje laat plaatsen. De zesmans formatie heeft zojuist haar debuut Things Of Flesh And Blood uitgebracht. Na één eigen beheer EP werd het bescheiden Funtime label bereid gevonden het debuut uit te brengen. Dit label is vooral een punkrock en hardcore label maar heeft met Lost Department een band die over de grenzen van de genoemde genres reikt.

De zes bandleden hebben elk een eigen smaak, wat ongetwijfeld de reden is dat in de muziek een bont pallet van diverse stijlen valt waar te nemen. De meest hoorbare genres zijn punkrock en hardcore, maar ook metalcore, postrock, en zelfs progrock invloeden zijn aanwezig. Door al deze stijlwisselingen is Things Of Flesh And Blood niet altijd licht verteerbare kost. Toch werpt even stevig doorbijten wel zijn vruchten af. Na een aantal luisterbeurten vallen de puzzelstukjes langzaam op zijn plaats, en ontvouwt zich een bovenmodaal album. Bijzonder is dat Lost Department twee zangers in de gelederen heeft, waardoor er vocaal heel wat op de luisteraar afkomt.

De meeste nummers zijn voorzien van mooie overgangen en veelal gezegend met catchy refreinen. Opener ‘Butterfly Effect’ is een springerig punkrock nummer, wat door de gebuikte screams behoorlijk pittig klinkt. Het titelnummer gaat wat meer de metalcore kant op. Opvallend in dit nummer is de gastzang van Franky De Smet Van Damme die vroeger furore maakte in Channel Zero. Heel verrassend zijn de Opeth achtige jazzy intermezzo’s in het lange ‘This End’, wat des te meer aangeeft hoe veelzijdig deze band is. In ‘No Excuses’ heeft Meshuggah in de overgangen voor de nodige inspiratie gezorgd al blijft ook dit nummer vooral een punkrock song. ‘Sickface Sidesmile’ klinkt alsof het is weggelopen van een plaat van Sick Of It All. Het drieluik ‘Bound To You’(met saxofoon solo), ‘Interlude’ en ‘A Way To Defeat You’ hebben tekstueel een verbintenis, en gaat over een gebrouillerde vriendschap die overslaat in een alles verzengende haat. Al lijkt het wel metaforisch bedoeld. Wat een intens werkstuk!

Het vruchtbare muzikale klimaat in België heeft weer zijn volgende rijpe vrucht afgeworpen. Lost Department heeft alles in zich om groot te worden; muzikaal vakmanschap, sterke songs en een geluid dat helemaal in deze tijd past. Een album dat niet snel verveelt is het resultaat.
Recensent:Jan Didden Artiest:Lost Department Label:Funtime Records
The Bazzookas - Supervet

Bazzookas - Onze Supervette SixpackHet moet 2002 zijn geweest. Bazz (Barnasconi) en de rest van VanKatoen kwamen...