RECENSIE: Team William - Team William

Team William – Team William
2010-01-28 Vanaf het moment dat het Belgische Team William als band begon, kwamen de successen bijna als vanzelf. Bij bandwedstrijden als Humo’s Rock Rally, Grote Prijs Der Lage Landen, FNAC Unsigned Music Talents en de Rockconcours vielen ze in de prijzen. En dan te bedenken dat ze pas iets meer dan twee jaar bestaan. Niets lijkt een glansrijke toekomst nog in de weg te staan voor dit kwartet. Debuutalbum Team William lijkt dus bij voorbaat al een geslaagd debuut te worden.

Om het zekere voor het onzekere te nemen werd producer Mario Goossens, die eerder werkte met The Black Box Revelation en Triggerfinger, in de arm genomen om de catchy poprock goed op band te krijgen. En dat lijkt gelukt. Dit twaalf nummers tellende album is een aaneenschakeling van goed in het gehoor liggende nummers met een goede ‘hook’ en een vaak aanstekelijk refrein. En het beste is misschien wel dat je het idee hebt dat je het kent maar je het niet thuis kunt brengen. Aanstekelijke originaliteit dus. En als je dan toch een referentie zoekt dan heb je misschien iets aan de omschrijving van Humo: “Team William klinkt alsof The Libertines met iets van Roxy Music aan de gang zijn gegaan”. De ene keer klinken ze donker zoals het nummer ‘Wonderyear III’, de andere keer weer intiem en akoestisch (‘Judo Kid’, met veel humor in de tekst overigens) en de andere keer groots zoals in ‘70%’.

Hou Team William in de gaten want de komende tijd gaan ze touren en live schijnen ze een waar spektakel te zijn. En ze komen uiteraard ook naar Nederland. Deze band is er serieus een om rekening mee te houden. Hopelijk krijgen ze een plaatsje op de komende zomerfestivals.
Recensent:Rene Kuijs Artiest:Team William Label:Bang!
Elis – Catharsis

Elis - CatharsisHet ergste wat een band kan overkomen is het overlijden van haar frontvrouw....