RECENSIE: Bibi Tanga - Dunya (ft The Selenites)

‘Dunya’ – Bibi Tanga & The Selenites
2010-02-20 De Parijse zanger en bassist Bibi Tanga en zijn producer professeur Inlassable zijn geen bescheiden types. Zij vertegenwoordigen naar eigen zeggen niets minder dan de toekomst van de funk. Dat is nogal een boude uitspraak, temeer Dunya de internationale debuut CD is van Tanga en zijn band The Selenites. Maar daar houdt het niet mee op. Bibi Tanga & The Selenites claimen een geheel nieuwe sound te hebben gecreeërd, namelijk ’Afrofuturism meets steampunk’. Hoe het ook wezen moge, nieuwsgierig maakt het wel.

De cd trapt af met ‘The Moon’, gevolgd door ‘Red Wine’. Beiden lekkere nummers, maar ze klinken eerder als rijk en origineel gearrangeerde hip-hip/R ’n B nummers dan de wereldvernieuwende funk die de luisteraar beloofd werd. ‘Swing Swing’ heeft al wat meer groove om als funknummer door het leven te gaan. Pas bij het horen van het titelnummer ‘Dunya’ wordt duidelijk wat Bibi Tanga & The Selenites bedoelen met hun unieke mix. Daar hoor je duidelijk de Afrikaanse invloeden in combinatie met een soort jazzy funk.

Veel minder wereldvreemd zijn nummer als ‘Let Them Run’ en ‘Goodbye’, die op die manier een fraai tegenwicht bieden. Des te vreemder dat de CD vervolgens besluit met iets dat meer weg heeft van seventies disco dan van iets anders. En zodoende is ‘Dunya’ absoluut een interessante en bovenal fraai gearrangeerde plaat, waarvan de nummers stuk voor stuk erg sterk zijn, maar als geheel mist de CD een duidelijke focus.
Recensent:Nick Augusteijn Artiest:Bibi Tanga Label:Nat Geo Music
Hair-Glow - Hair-Glow

HairGlow - HairGlow Hair-Glow is het nieuwe project van Hooverphonic bandlid Alex Callier. Toen...