RECENSIE: Son of Dave - Shake a Bone

Son Of Dave – Shake A Bone
2010-03-29 Son Of Dave is een goed voorbeeld van een langlopend soloproject. Het ‘project’ is namelijk al toe aan zijn vierde album genaamd Shake A Bone. De formule van Benjamin Darvill, het enige bandlid van Son of Dave, is nagenoeg al tien jaar zo goed als ongewijzigd gebleven. Met zijn handen houdt hij de shaker, harmonica en microfoon vast en daar voegt hij het gestamp van zijn voet aan toe. Met zijn mond is hij meer divers dan met zijn handen. Hij gebruikt ‘m voor beatboxen, gebromde basdeuntjes en gevarieerde zang. Hiermee maakt Darvill hele ritmische, blues en funky liedjes. Dit natuurlijk niet allemaal zonder zijn looping apparaat wat hij met de voet bedient.

Shake A Bone is rauw en catchy. Je gaat er bijna spontaan van bewegen. Het doet je terugdenken aan de eerste blues nummers, maar heeft ook iets eigentijds met het beatboxen. Het laat zien hoeveel één persoon kan met een handjevol instrumenten. Alles lijkt te kloppen, de juiste timing en toon in Darvill’s stem. Op het nummer ‘You All But Stay’ tikt hij met zijn voet op de grond terwijl hij een basdeuntje bromt. Later valt hij in met zijn emotionele stem en vervolgt hij op zijn harmonica. Maar ook het samenspel met de loops die hij tijdens het liedje creëert is knap. Zoals in ‘She Just Danced All Night’ wat je helemaal meetrekt in het liedje. Darvill weet zelfs netjes op te bouwen naar een climax in het nummer met zelfs een achtergrondkoordje wat hij weet te creëren met zijn looping apparaat.

De plaat gaat voorbij als een flink op stoom gekomen trein. En daar zit gelijk het grote minpunt aan het album. De nummers zijn niet heel onderscheidend van elkaar en ze blijven niet heel erg lang hangen. Misschien is dit ook de reden dat Son of Dave nooit een single heeft uitgebracht.

Son Of Dave is rauw, emotioneel, vrolijk, catchy en erg blues. Het instrument is niet zijn harmonica, laat staan zijn shaker. Het is de behendige Darvill die weet hoe hij zijn gevoelens en ideeën moet doorvertalen naar geluid. Dit maakt ‘m een groots muzikant die iets unieks maakt. Toch mist het album een hoogtepunt, een nummer wat een paar weken door je hoofd blijft spoken.
Recensent:Jeroen Aerts Artiest:Son of Dave Label:Pias
Black Gold 360 - LM6iX

Black Gold - LM6IXTwee jaar geleden schreef Martijn Arendshorst op deze site Suite 17 , de...