RECENSIE: Gert-Jaap Hoekman - Over de Grens

Gert-Jaap Hoekman – Over De Grens
2010-03-06 Veel mensen denken dat het leven van een muzikant vooral bestaat uit glitter and glamour, zeker tijdens een buitenlandse tournee. Een optreden van een uur, hooguit twee, en daarna een beetje hangen en wat feesten aflopen totdat het tijd is voor de volgende show. Onderwijl wordt alles geregeld door een tourmanager en een stel roadies. Bovendien verdien je als muzikant natuurlijk bakken met geld.

Dit beeld zal misschien kloppen voor een klein groepje wereldsterren. Als je het boek Hammer Of The Gods mag geloven, leefden de heren van Led Zeppelin in de jaren ’70 inderdaad een dergelijk leven en ook tegenwoordig komt het nog voor. Wereldberoemde dj’s als Ferry Corsten en Tiësto worden flink in de watten gelegd als ze in het buitenland moeten draaien en de gages die zij ontvangen zijn hoog. Voor het overgrote deel van de Nederlandse muzikanten betekent toeren in het buitenland echter vooral afzien, slecht eten en bij iemand thuis op de vloer slapen. En als beloning mag je dan optreden voor anderhalve man en een paardenkop. Dit wordt duidelijk tijdens het lezen van Over De Grens, het eerste boek van Gert-Jaap Hoekman.

Hoekman reisde als journalist met verschillende Nederlandse artiesten mee door het buitenland en de ervaringen die hij hierbij opdeed zijn nu gebundeld in Over De Grens. Zo reisde hij bijvoorbeeld met de hardcoreband No Turning Back door Zuidoost-Azië en vergezelde hij Van Katoen tijdens een tournee door Indonesië. Ook ging hij met Lucky Fonz III, C-Mon & Kypksi en Kraak & Smaak naar de Verenigde Staten. Het beeld dat hierbij steeds naar voren komt, is dat je zeker niet voor het geld naar het buitenland moet gaan.

Als bovengenoemde muzikanten in het buitenland optreden, is dit vooral een investering in de toekomst. Misschien zullen ze ooit succesvol worden, maar zelfs dat is niet echt noodzakelijk. Zoals één van de leden van C-Mon & Kypksi het verwoordt: “Je kunt hier onbekend zijn en toch voor duizenden mensen spelen en een aardige boterham verdienen.”. In de reportage in Over De Grens speelt de band echter nog voor 250 dollar per avond.

Dat de investering zich soms uitbetaalt, blijkt echter uit het verhaal van Within Temptation. Tijdens hun eerste buitenlandse tournee, in het voorprogramma van Paradise Lost, werden ze als tweederangs bandje behandeld en kregen ze niet eens behoorlijk te eten. Als ze geluk hadden lieten de heren van Paradise Lost wat over van hun diner en dat mochten zij dan opeten. De band liet zich hierdoor echter niet uit het veld slaan en tegenwoordig toert Within Temptation op eigen kracht door heel Europa en worden grote zalen platgespeeld. In Italië kunnen de bandleden zich niet eens meer zonder beveiliging tussen de fans begeven.

Hoekman beschrijft in Over De Grens ook de hotelkamers van bovengenoemde dj’s, maar dat levert weinig interessante verhalen op. Leuker is de reportage over bijvoorbeeld No Turning Back. De leden van deze band vinden toeren door verre oorden zo leuk, dat ze er met liefde geld op toeleggen. Ook het stuk over zZz in Italië is erg vermakelijk.

Het meest indrukwekkend is het verhaal over Colin Benders, alias Kyteman, die al met één been over de reling van zijn balkon op de tiende verdieping stond, toen hij besefte dat zelfmoord geen oplossing was. De andere reportages zijn wat oppervlakkiger en dat is meteen het belangrijkste minpunt van Over De Grens. De meeste verhalen blijven niet echt hangen. Vermakelijk zijn ze echter wel en bovendien lezen ze lekker weg. Over De Grens is dan ook een aanrader voor muziekliefhebbers. Zeker voor degenen die nog steeds in het beeld uit de eerste alinea geloven.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:Gert-Jaap Hoekman Label:Uitgeverij Thomas Rap
Hermanherman – Fugain

Hermanherman - FugainHerman van Doorn en Herman Onnen hebben een voorliefde voor het Franse lied....