RECENSIE: Engel (NL) - Op Karakter

Engel – Op Karakter
2010-04-07 Begin december van vorig jaar schreef ik over de plaat Geen Weg Terug. Dat was alweer het zevende album van Engel, die zich tegenwoordig de stadsdichter van Hoorn mag noemen. We zijn nog geen vier maanden verder en er is alweer nieuw werk van hem verkrijgbaar. Engel doet het Op Karakter en brengt de EP met negen tracks gratis uit via een download op Statemagazine.nl.

De plaat opent met de track ‘E.N.G.E.L.’. Inmiddels is wel bekend hoe hij over zichzelf, het leven en rap in het algemeen denkt, maar hij zet het nog even voor je op een rijtje. Voor de nieuwkomers is in ieder geval ook direct duidelijk hoe de vlag er bij hangt. No-nonsense, hard werken en humor. Samen met Per.vers wordt ook in ‘Karakter’ een persoonlijke boodschap gebracht. Muzikaal dik in orde en de heren flowen zoals het hoort.

Engel heeft een blik met andere Nederlandse rappers, dj’s en producers opengetrokken om hem bij te staan op zijn nieuwste plaat. De eerste bijdrage van Just wordt geleverd in het nummer ‘Misverstand’, dat gaat over een gewone show, op een gewone avond, die toch verkeerd afloopt. Een muzikale track en een herkenbare situatie wordt geschetst. Kern Koppen en Master Surreal doen mee op ‘Ouwe Stempel Deel II’. Een relaxte track, gave teksten en natuurlijk een Engelse verse van Master Surreal.

Een leuke woordspeling is wel aan Engel besteed. Net als teksten over vrouwen, liefde, verdriet en drank. Dat laat hij nog eens horen in ‘Voor en na delen’. Daarna is het tijd voor een ‘Ode aan de levenden’. Dat doet hij samen met IJS. Een coole track, waarvan new jacks nog wat kunnen opsteken, over Nederlandse grootheden in de muziek.

Al met al is Op Karakter niet een echt een EP, maar bijna een volwaardig album. Muzikaal zit het weer prima in elkaar, maar de plaat klinkt iets minder compleet dan het voorgaande werk. Het klinkt niet echt als een geheel. Tekstueel gezien is Engel als vanouds met de nodige dosis humor en levenslessen. Het nadeel van een hoge productiviteit is echter dat je grote kans hebt om in herhaling te vallen.

Eerdere recensies van Engel:
- 07-12-2009: Geen Weg Terug;
- 17-12-2008: Engelland