RECENSIE: Pavement (USA) - Quarantine the Past

Pavement – Quarantine The Past
2010-04-13 “Go back to those gold soundz”; het is de eerste zin die we frontman Stephen Malkmus horen zingen op dit retrospectief van de legendarische indie band Pavement. En vervolgens is het inderdaad louter goudgraven. Quarantine The Past bevat 23 tracks die een representatief doch verrassend, maar hoe dan ook oersterk beeld schetsen van de onlangs weer (voor even?) opnieuw leven ingeblazen smaakmakers van de jaren 1990.

Lo-fi en hi-fi, hard en zacht, ongepolijst en poppy, serieus en speels, meeslepend en uitgelaten; Pavement bestreek in hun eerste incarnatie (1989-1999) het hele palet en op deze niet chronologisch opgebouwde compilatie zijn al die kanten netjes vertegenwoordigd. Klagen over de afwezigheid van toch best een aantal verwachte/gehoopte favorieten is gezeur in de marge, want het zegt absoluut niets over de kwaliteit van wat er nu ligt.

Wat er nu dan ligt? Nou, opvallend en erg prettig is het feit dat er niet gekozen is voor enkel het geijkte pad van de zogenaamde ‘hits’ (nee, inderdaad geen ‘Carrot Rope’ en ‘Rattled By The Rush’). Ook voor de wat meer obscure tracks is hier voldoende plek ingericht. Zo passeren in het begin al meteen ‘Frontwards’ (van de Watery, Domestic EP) en ‘Mellow Jazz Docent’ (van de Perfect Sounds Forever EP). Naar het einde toe krijgt u ook ook nog onder meer de R.E.M.-ode ‘Unseen Power Of The Picket Fence’ (van de No Alternative-compilatie) en het overheerlijke ‘Box Elder’ (van de Slay Tracks 1933-1969 EP) gepresenteerd. Verder is het als vanouds genieten van ge-remasterde versies van geniale en tijdloze tracks als ‘Gold Soundz’, ‘Stereo’, ‘In The Mouth A Desert’, ‘Two States’, ‘Cut Your Hair’, ‘Shady Lane’, ‘Here’, ‘Unfair’, ‘Spit On A Stranger’, ‘Range Life’, ‘Heaven Is A Truck’ en ‘Embassy Row’.

Omdat ons toch nog een alinea rest, gunt u ondergetekende vast nog wel enkele regels gezeur in de marge. Komt ‘ie dan: Wat! Slechts één nummer (‘Spit On A Stranger’) van zwanenzang Terror Twilight? Geen ‘Folk Jam’, ‘Speak, See, Remember’ of ‘The Hexx’? En waarom niet het waanzinnige b-kantje ‘Harness Your Hopes’ delen met de massa? En waar is in godsnaam het adembenemende ‘Stop Breathin’’?... Ok, u begrijpt het. Er is van Pavement heel erg veel meer schoons dan dit ene schijfje te (her)ontdekken. En dat is toch eerder een heerlijke geruststelling en enorme weelde dan iets om ons over op te winden. Essentieel luistervoer! Voor iedereen!
Recensent:Cyrille Bloemers Artiest:Pavement (USA) Label:Domino Records
Balthazar – Applause

Balthazar (Be) - ApplauseIn 2006 ging de juryprijs van Humo’s Rock Rally aan Balthazar ’s neus...