RECENSIE: The Bones - Berlin Burnout

The Bones – Berlin Burnout
2010-07-02 Dat ze in Zweden weten wat punkrock is, moge duidelijk zijn. Vanaf het midden van de jaren ’90 wordt de vaandel gedragen door The Bones. Deze viermans formatie staat garant voor oprechte punkrock ’n roll. Een lekkere solo op z’n tijd, een toegankelijke cleane zang afgewisseld met een wat rauwer geluid, uptempo rock ’n roll tot pure punkrock. Tegenwoordig brengt elke band die zichzelf een beetje serieus neemt een DVD uit. Of dit een goede zaak is laat ik in het midden, maar ook The Bones hebben deze stap nu gemaakt en dat pakt goed uit.

Op Berlin Burnout zien we een live-registratie van de show in SO36 in Berlijn. Een cool zaaltje dat tot de nok toe gevuld is met echte fans. Deze gaan anderhalf uur los op de 26 nummers die de band ten gehore brengt. De sfeer zit er vanaf de eerste noot goed in en zowel de band als het publiek geven alles wat ze hebben. The Bones laten horen een erg strakke live band te zijn en de geluidskwaliteit van de opnames zijn dik in orde. Voor de liefhebber is het dan ook zonder meer waard om de special edition met cd te bemachtigen. De beeldkwaliteit is ook goed en er wordt gebruik gemaakt van handcamera’s in het publiek en camera’s op statief. De show wordt daardoor goed in beeld gebracht en je zit er voor je gevoel midden in. Een minpunt is dat er te snel van beeld wordt gewisseld. Als je hier op let, kan het als storend worden ervaren.

Natuurlijk bevat ook deze DVD de nodige extra’s. Zo bevat de DVD, als vanzelfsprekend, een Making Of Berlin Burnout, een aantal video clips en een ‘on the road’ verslag. Eigenlijk vallen de extra’s altijd tegen. In de ‘making of’ komen altijd interviews voorbij waarin alleen maar clichés worden opgesomd. Zo ook in dit geval. Voor de echte fan misschien leuk, maar eigenlijk totaal overbodig. Dit geldt ook voor het ‘on tour with’ gedeelte. Je hoort nog meer muziek van The Bones, alleen is nu de geluidskwaliteit naadje. Daarnaast zie je beelden van gare tourbussen, brakke backstage acties en meer van die onzin. Dit stuk video is overigens in groezelig zwart/wit.

Berlin Burnout is een must have voor de echte liefhebber van The Bones. Daarnaast kan elke rock ’n roll en punkrock liefhebber deze DVD blind aanschaffen. Het rockt stevig door en met de melodieuze inslag is het behoorlijk toegankelijk. Het geluid van de live registratie is ook op CD en LP verkrijgbaar.
Recensent:Rogier Bennink Artiest:The Bones Label:Century Media
Howie & Linn – ‘Howie & Linn’

Howie & Linn - Howie & LinnUit het land dat reeds grote dance acts als The Subs en 2many DJ’s het...